vrijdag 22 november 2024

TVS vraagt octrooi aan voor een brandstofcelscooter

Terwijl iedereen zich bezighoudt met de bouw van kleinere en lichtere accu’s, die voorlopig nog vrij omvangrijk en zwaar blijven, zijn er mensen die zich al op de volgende stap richten en werken aan waterstof-brandstofcellen. Een van hen is het Indiase bedrijf TVS, dat een interessant octrooi heeft aangevraagd.

Het lijdt inmiddels weinig twijfel meer dat de toekomst van mobiliteit elektrisch is, maar dan zijn er de accu’s. Aan de prestaties, de autonomie, het – vaak buitensporige – gewicht van het voertuig en de tijd die nodig is om ze bij te laden moeten we nogal wennen.

Velen waren en zijn er mee bezig

Aprilia was nog eigendom van Ivano Beggio toen hij op de Bologna Motor Show een prototype met brandstofcel presenteerde dat geen vervolg kreeg. In 2009 presenteerde Suzuki op de Tokyo Motor Show het prototype van een Burgman met hetzelfde brandstofsysteem en werkt het aan een soortgelijke motorfiets. Honda en Yamaha gaan dezelfde weg op, maar ondertussen heeft het Indiase TVS een octrooiaanvraag ingediend voor een scooter met een brandstofcel. Als de naam je onbekend in de oren klinkt, bedenk dan dat dit een groep is die meer dan 2,5 miljoen motorfietsen per jaar produceert, eigenaar is van Norton en partner is van BMW bij de bouw van de G310-modellen.

Rijden op waterstof: Brandstofcel heeft toekomst

Waterstof iQube

Voorlopig is een accu-aangedreven TVS iQube-scooter gemodificeerd, waarbij waterstof wordt opgeslagen in twee reservoirs voor de benen van de berijder, aan weerszijden van de hoofdframebuis; de vulopening bevindt zich bij de koplamp en onder de voetsteun bevindt zich een accu die dient om de energie op te slaan die wordt teruggewonnen bij het afremmen en die zo nodig extra prestaties kan leveren. De brandstofcel bevindt zich onder het zadel, terwijl andere onderdelen die nodig zijn voor het functioneren van het waterstofsysteem zich onderin bevinden, bij het scharnierpunt van de achterwielophanging.

Bijtanken in seconden

Het grootste voordeel zit in het tanken: het duurt 4,5 uur om een batterij volledig op te laden, terwijl een brandstofcelversie slechts een paar seconden nodig heeft om de waterstof in te voeren. In plaats van energie op te slaan zoals in een batterij, die dus moet worden opgeladen, zet een brandstofcel waterstof (of een andere brandstof) door elektrolyse om in elektriciteit door een reactie met zuurstof. Het bijproduct van de transformatie is water.

Kortom, het project van het TVS-concern is zeer interessant. Het valt echter nog te bezien wanneer hij in de verkoop zal gaan.

Yamaha werkt aan een 5-liter V8-waterstofmotor voor Toyota

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen