Is alweer even geleden, hè. Die tijd dat de broek wat krapper kwam te zitten van de 162 achterwielpaardenkrachten van de Suzuki GSX-R1300 Hayabusa. En naast zulke vermogencijfers, een straatmotorfiets met performance in het achterhoofd met 1.300cc? De grootste onzin! Alles went, blijkt maar weer.
De Panigale 1299 van Ducati kennen we al even en KTM’s 1290-blok uit de Super Duke R hangt inmiddels ook in een all-road en binnenkort mag Jarno van Osch de sporttoerbroer van de Super Duke R, de GT, testen. Echt, alles went.
Is het dan juist nu niet tijd dat Suzuki de uitdaging weer aangaat? Het was immers Suzuki dat Kawasaki schaakmat zette door de Hayabusa nog veel sneller te maken dan de Kawasaki ZX12R. Kawasaki zou later terugslaan met de ZZR1400, waarop Suzuki lafjes reageerde door de 1.299cc Busa op te boren naar 1.340cc. Sindsdien zwaait Kawasaki de scepter in de hyperbikes, zeker sinds de komst van de H2 en H2R.
Maar was het niet Suzuki dat onlangs nog registraties deed voor een turbomotor? De geruchten van een zware viercilinder met uitlaatgassen gedreven drukvulling deden meteen de ronde. En dat Excursion concept, dat was een vrij brave lichte fiets. Zo’n turbo kan ook op een zware, natuurlijk. Juist dat zou Suzuki weer op de kaart zetten. De compressor op de H2 is immers ‘de verstandige keuze’, aangezien een supercharger lineair vermogen genereert, terwijl een turbo een stuk piekeriger en agressiever is. Kawasaki heeft zelf toegegeven de gasreactie niet glad te strijken, omdat ze willen dat de H2 een agressieve indruk achterlaat. Met een turbo op een Hayabusa-achtige komt een agressieve indruk echt wel goed, hoor.
Behalve dat turbo-patent lijkt Suzuki ook plots weer geïnteresseerd in het maken van sportieve motoren. Het was de laatste tijd immers allemaal best wel prima bij Suzuki, maar desalniettemin is de prik wel een beetje van de cola. Al staan er dingen te veranderen. Het 2017 GSX-R1000 concept klinkt namelijk echt veel belovend, zeker nu het erop lijkt dat ‘ie variabele kleptiming krijgt. Dat wekt de indruk dat Suzuki aan de vooravond van een sportieve reanimatie staat, waarin een productie-Hayabusa met turbo stiekem best wel aardig past.
O, en Suzuki heeft nog steeds de herregistratie van de Gamma-typenaam niet gebruikt. Een bloedsnelle motor, met agressieve indruk én een historische doopnaam op de kuip? Kom op Suzuki, een turbo-Busa lapt alle opgelopen imagoschade in één model weer op!