Enkele weken geleden kondigde Triumph de terugkeer aan van een deel van de productie naar de fabriek in Hinckley in Engeland. Dit besluit is, althans gedeeltelijk, ingegeven door de buitensporige werkbelasting van de fabriek in Thailand en de daaruit voortvloeiende productiebeperking die mede het gevolg is van de moeilijkheden bij de aanvoer van materialen die in Azië steeds moeilijker wordt.
Bovenstaande aankondiging werd op de voet gevolgd door een tweede, waarin werd verwezen naar de daaruit voortvloeiende toename van de werkgelegenheid en de uitbreiding van de fabriek in Hinckley, waarvan de productie vanaf 2020 tot slechts 10% van het totaal was teruggebracht. Meer in het bijzonder is er sprake van ongeveer 100 nieuwe werknemers en twee extra verdiepingen die aan het bestaande gebouw zullen worden toegevoegd om de onderzoek- en ontwikkelingssector uit te breiden, met inbegrip van nieuwe kantoortuinen, vergaderzalen, een kantine en andere faciliteiten.
Verwacht wordt dat deze upgrade niet alleen de werkdruk in Triumphs fabriek in Chonbouri (Thailand) zal verlichten, maar ook tegemoet zal komen aan de groeiende vraag naar Triumph-motorfietsen. Zoals Paul Stroud, Chief Commercial Officer van de Britse fabrikant, aangeeft, zijn er in 2021 meer dan 81.500 motorfietsen verkocht, een stijging van 29 procent op jaarbasis. Goed nieuws dus, dat enerzijds de goede prestaties van Triumph weerspiegelt en anderzijds een – zij het gedeeltelijke – terugkeer belooft van 100% in Groot-Brittannië geproduceerde modellen…