Al in maart 2021 kregen we de eerste info en zagen we de eerste computerbeelden van de elektrische Triumph TE-1. Nu, meer dan een jaar later, zijn de definitieve testresultaten binnen van het prototype. Goed nieuws, want volgens Triumph overtreffen die resultaten de projectdoelstellingen. We lijsten ze even voor je op zodat je helemaal klaar bent voor het elektrische avontuur van de Britten.
De Triumph TE-1 heeft een actieradius van 161 km, gebaseerd op het uitgevoerde testwerk. Hiermee werden alle doelen bereikt wat betreft de energiecapaciteit van de door Williams ontwikkelde batterij.
Het vermogen is behoorlijk stevig, met 130 kW (177 pk) en 109 Nm koppel op z’n piek. Dat zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/u in 3,7 seconden. 0-160 km/u doet de elektrische Triumph in 6,2 seconden.
De oplaadtijd van 0 tot 80% duurt slechts 20 minuten op volle laadsnelheid. Hoeveel dat precies is, weten we nog niet, maar aan het stopcontact in je garage zal het wat langer duren.
Hij legt 220 kg op de weegschaal. Qua fysieke grootte benadert hij de Street Triple, maar dan met de ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed Triple. Verder zou ook de koppelafgifte en het prestatieniveau gelijk zijn aan dat van de Speed Triple 1200 RS.
Opvallend nieuws: Triumph kondigt overname elektrische OSET Bikes aan
Er zijn vier rijmodi, tractiecontrole, lift control, een wandel- en achteruitrijmodus, en regeneratieve remcontrole. Dat laatste moet nog verder geoptimaliseerd worden. In de toekomst wordt ook nog een betere efficiëntie voor de generator en transmissie verwacht, wat het bereik van andere elektrische Triumph-motorfietsen zal kunnen verbeteren.
De soundtrack die de elektromachine maakt zou “puur, uniek en karaktervol” zijn, “met opbouw naar een huiveringwekkend crescendo.” Dat alles dankzij een erg aparte primaire transmissie met spiraalvormige tandwielen. Nu verwachten we wel heel veel!
Triumph werkte niet alleen aan dit project. Ook Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd en WMG, University of Warwick, hielpen mee aan de Triumph TE-1. Het project werd gefinancierd door het Office for Zero Emission Vehicles via Innovate UK.
Daytona 200-kampioen Brandon Paasch nam deel aan de laatste testfase, waarbij hij zowel meewerkte aan de setup van het prototype op circuit, als aan de definitieve evaluatie van de motorprestaties.
Het is momenteel nog gissen wanneer het productiemodel klaar zal zijn. Dat het eraan komt, staat sowieso vast, maar een exacte datum is nog onbekend. We verwachten begin 2023, maar pin ons er niet op vast.