zaterdag 23 november 2024

Triumph Speed Twin 2019: Nieuw

De Bonneville en Speed Twin, dat zijn toch wel de modellen als je denkt aan het merk Triumph. Zeker die tweede. Als de Triumph Speed Twin destijds nooit ontwikkeld was zou het merk misschien niet eens meer bestaan. Na de tweede wereldoorlog was de 500 cc Speed Twin 5T namelijk razend populair.

Triumph Speed Twin anno 2019

Een flinke uitdaging dus voor Triumph dit model een vervolg in de historie te geven. Maar ze zijn flink op weg. De 2019 Speed Twin is grotendeels gebaseerd op de Thruxton. Puur kijkend naar de specificaties zou het zelfs een Thruxton met een hoog stuur kunnen zijn, maar dat gaat te ver. Qua uiterlijk verschillen ze enorm, onderhuids minder. Geen probleem trouwens want het vloeistofgekoelde parallelle 270° 1200cc tweecilinder blok is hartstikke goed. 97 pk aan topvermogen en 112 Nm koppel. Qua verbruik geeft Triumph 4,8 liter per 100 km op. De Bonneville-twin is trouwens net zo afgesteld als de Thruxton, lees: onvervalste Thruxton-prestaties.

Maar goed, we hebben het hier over de Speed Twin. Qua styling past hij perfect in de retro-lijn die Triumph voert. Het korte zadel met klein achterlicht en stalen en aluminium onderdelen met een geborstelde afwerking zorgen voor de nodige caféracer-genen. Toch is het vooral een dikke nakedbike. Sportiever dan de Bonneville T120, veel comfortabeler dan de Thruxton en vele malen dikker dan de kleinere en lichtere Street Twin. Kort samengevat, hij vult een niche die nog niet gedekt werd door de andere 7 moderne klassiekers van het Britse merk.

Triumph Speed Twin vs Thruxton

De Speed Twin heeft gegoten aluminium wielen en een stalen achterbrug. Daar zit waarschijnlijk ook het gewichtsverschil met de Thruxton – die stalen wielen heeft: dat is namelijk tien kilo in het voordeel van de Speed Twin. Qua vering heeft de Speed Twin een 41 mm telescoopvork en Kayaba duoschokbrekers aan de achterkant. Qua remkracht gaat dit klassieke model er met twee 305-schijven en Brembo vierzuiger-klauwen er zeker op vooruit. Ondanks dat de Speed Twin hoger oogt dan de Thruxton is de zithoogte lager. Slechts 807 mm. Wel is het stuur met 760 mm breder en de wielbasis met 1430 mm langer.

Led-dagrijverlichting, rondom ledverlichting, tractiecontrole, drie rijmodi (sport, road en rain) en een USB-aansluiting vallen onder het standaardpakket. Daarbij hoort ook koppelingsbekrachtiging wat het schakelen weer licht maakt. Ook de ‘Barend’ spiegels zijn standaard.

Op 18 januari wordt de prijs bekend.

Meer Triumph?

Lees het artikel over de Scrambler 1200.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen