Het zat al even in de lucht, maar nu is de bevestiging daar; Triumph komt met een 1200cc-versie van de Scrambler. Het Britse merk sluit daarmee aan bij concurrenten als BMW en Ducati die beide al actief zijn in het grotere retro-offroader-gedeelte van de motormarkt.
Met de komst van het T120-platform, was een scrambler-variant altijd een logische stap in de uitbreiding. Behalve een Bonneville, de Bobber en de Thruxton, zat er natuurlijk een Scrambler 1200 in de pijplijn. Heel kort door de bocht neemt men een T120-blok, zet een Bonneville-frame wat hoger op de poten en monteer je spaakwielen met een noppenprofiel. Zo simpel ligt het natuurlijk ook weer niet, maar afgaande op de de 1198cc-paralleltwin die we in de Bonneville en de Bobber aantreffen, kunnen we wel vast wat conclusies trekken en vergelijkingen maken.
Om een reden focussen we de aandacht liever op het blok van de Bobber en Bonneville dan de Thruxton. Zeker wanneer een eventueel onverhard uitstapje tot de mogelijkheden behoort – het is een scrambler of het is het niet – is het pittigere vermogen van de Thruxton waarschijnlijk wat te veel van het goede. De 80 pk en zeker 105 newtonmeter koppel die het licht teruggetunede blok uitbraakt, zijn meer dan voldoende en bovenal heel bruikbaar. Hoe de Triumph Street Scrambler 1200 er precies uit gaat zien is wel koffiedik kijken, maar men kan in Hinckley feitelijk twee kanten op; men kan zich focussen op een Street Scrambler zoals ze al met de 900cc-versie deden of zich meer richten op een Ducati Scrambler Desert Sled-concurrent, die daadwerkelijk lange veerwegen en een waarlijk offroadgericht rijwielgedeelte heeft. Sterker nog, goede kans dat er meer dan één versie van Triumphs grote scrambler komt.
Concurrentieslag
Als je naar het huidig bestek grote scramblers kijkt, zie je voornamelijk straatgerichte machines. Denk aan de BMW R nineT Scrambler – die standaard zelfs op gietwielen staat – en de vorig jaar gepresenteerde Ducati Scrambler 1100-reeks, die duidelijk bedoeld zijn voor straatgebruik. Al moet daar ook wel de kanttekening bij dat de geluiden steeds sterker worden dat een Ducati Scrambler Desert Sled 1100 onderweg is.
Zoals je ziet loopt het drietal qua specificaties nu al behoorlijk uiteen. Waar Ducati niet het onderste uit de kan haalt wat prestatieopgaves betreft, heeft de BMW een flinke bak vermogen en koppel meer, mede omdat de Duitsers een grotere cilinderinhoud toepassen dan de Italianen. De Triumph is qua cilinderinhoud beide de baas, maar heeft de nadruk op breed aan te spreken koppel liggen – zie het maximale koppel van het Hinckley-blok dat al bij 3.100 tpm beschikbaar is. Hoe het gewicht van de Triumph uitpakt, is heel erg de vraag, maar aangezien de Bonneville T120 droog al 224 kilo weegt – bovengetoonde gewichten zijn rijklaargewichten – is het aannamelijk dat de Triumph niet snel als lichtste machine in het segment gezet zal worden.
Wie, wat, waar, wanneer?
Opvallend is de datum die Triumph in de aankondiging laat vallen, want 24 oktober plaatst de onthulling ná de Intermot-beurs in Keulen (3 tot 7 oktober) en vóór de EICMA-beurs in Milaan (6 tot 11 november). Reken er dan ook op dat we meer dan genoeg van de Triumph Scrambler 1200 – of meervoud… – weten voordat de beurs in Milaan losbarst, waar we hem naar alle waarschijnlijkheid voor het eerst in levende lijve kunnen bekijken.
Foto’s: Fabrikanten/Motor.nl
Video: Triumph