vrijdag 22 november 2024

Triumph onthult details over het chassis van hun offroad

Triumph blijft kleine details onthullen over hoe hun toekomstige cross- en enduromotor eruit zal zien. Deze strategie van gefaseerde informatieverspreiding, om de spanning op te bouwen en verwachtingen te creëren onder fans – zelfs tot het punt van wanhoop voor de meest ongeduldigen, is gebruikelijk bij Triumph.

Sinds Triumph twee jaar geleden aankondigde dat ze zich in het offroad-segment zouden begeven, bestonden de daaropvolgende officiële mededelingen uit het aankondigen dat grote rijders zoals Ricky Carmichael en Iván Cervantes meehielpen aan de ontwikkeling van de motorfietsen, gevolgd door Clement Desalle en Ivan Tedesco. Ook heeft Triumph de sportplannen bevestigd, eerst in MXGP en vervolgens in de AMA-kampioenschappen Supercross en Motocross. Maar werd een afbeelding getoond van de toekomstige Triumph ‘offroad’-motoren.

Nieuwe Triumph Tiger 900 Aragón Editions

Aluminium chassis

Deze keer hebben we wel een glimp kunnen opvangen van de motor, zij het slechts een deel ervan, dankzij de video waarin de Amerikanen Ricky Carmichael, Ivan Tedesco, Bobby Hewitt, Dave Arnold en Stephen Westfal het chassisontwerp uitleggen.

Het beeldmateriaal onthult interessante gegevens, zoals dat Triumph heeft gekozen voor een dubbele wiegframe gemaakt van aluminium. Hiermee wordt de twijfel weggenomen of de toekomstige Triumph enduro- en motocrosser een kopie zou zijn van andere huidige offroad-motoren, aangezien het duidelijk is dat Triumph dit chassis vanaf nul heeft ontwikkeld in samenwerking met hun eigen testteam. Triumph koos voor deze structuur vanwege het evenwicht tussen stijfheid en lichtheid, en omdat het eventuele aanpassingen gemakkelijk zou maken.

In de video wordt ook vermeld dat de frames met de hand zullen worden gelast, hoewel de 3D-geprinte frames en machinaal bewerkte frames die op de band te zien zijn, waarschijnlijk prototypen zijn. Het is aannemelijk dat de verschillende delen van het seriechassis in gietwerk worden vervaardigd, omdat 3D-printen van aluminium nog niet de benodigde sterkte heeft bereikt en een machinaal bewerkt frame de motor extreem duur zou maken.

In feite zijn er in de video enkele frames te zien met een standaard afwerking, zelfs met de gebruikelijke stempels van serieproductie, ook in kleine onthulde details van de motor. Dit doet vermoeden dat de ontwikkeling al zeer vergevorderd zou kunnen zijn. In ieder geval, zoals Ricky Carmichael zelf aankondigt, moeten we de komende weken alert blijven, al is het maar omdat Triumph brokje voor brokje informatie bekendmaakt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen