vrijdag 22 november 2024

Triumph Motorcycles schittert in James Bond-film No Time To Die

We zijn aangeland bij de 25e Agent 007-film, No Time To Die. Het is een eindeloze saga waarvan het einde nog niet in zicht is. De film is gemaakt in 2019 op locaties in onder andere Jamaica, Noorwegen, Italië en het Verenigd Koninkrijk en bevat, zoals altijd, een spervuur van eindeloze achtervolgingen, waarbij professionele stuntmannen alles uit de kast halen. En motorfietsen zijn vaak moeilijk te missen zijn in dit soort films. Triumph is in No Time To partner van de film. Bekijk de video die je een blik achter de schermen biedt.

Triumph, maar ook Jaguar en Land Rover

In de nieuwe film zijn er naast Triumph ook belangrijke samenwerkingsverbanden met wereldberoemde merken als Jaguar en Land Rover. In de film werden Triumph Tiger 900’s (en de Scrambler 1200’s) gebruikt in de belangrijkste stuntscènes. Het is de eerste keer dat twee Britse legendes elkaar ontmoeten: 007 en Triumph.

Het ontwerpteam van Triumph heeft maandenlang achter gesloten deuren samengewerkt met het stuntteam van de film om een reeks motorfietsen samen te stellen voor gebruik tijdens het filmen, waaronder speciale Tiger 900’s en Scrambler 1200’s voor de meest extreme en adrenaline-pompende actiescènes. No Time To Die-stuntcoördinator Lee Morrison speelde een sleutelrol. Hieronder staat het interview dat door Triumph is afgenomen en op hun officiële website is geplaatst.

Top geheim: Triumph Tiger 900 Bond Edition

‘In mijn rol als stuntcoördinator moet ik er in de eerste plaats voor zorgen dat de motor geschikt is voor de actiescènes die ik ga filmen. Is de motor wendbaar en krachtig genoeg? Zal het geloofwaardig zijn wanneer de kijkers het op het grote scherm zien? Wij werden verliefd op het uiterlijk van de Scrambler 1200, en wisten dat we die zouden gebruiken in No Time To Die, maar Triumph kwam met verschillende prototypes van een motorfiets die op dat moment nog niet was geïntroduceerd: de Tiger 900. Alle stuntmannen wisten meteen dat het geweldige motoren waren. We hebben er veel mee gereden in de Off-Road Pro mode en ze waren absoluut ongelooflijk.’

Wat heeft de meeste indruk op je gemaakt van de Tiger 900?

‘We rijden al heel lang op de Tiger en ik vind dat hij de perfecte balans heeft. Het is een motor die je weet te vermaken. Ik heb onlangs een persevenement van de Triumph Tiger 900 in Marokko bijgewoond en daar ontdekte ik zijn touring-ziel: je zet de cruise control aan en ontspant. Dan zet je alles uit, zet hem in de Off-Road Pro-modus en je ontdekt dat alles op deze motor op de juiste plaats zit: lichaamshouding, voetsteunen, stuur. Alles, zelfs de hellingshoek. De Tiger 900 is leuk en vertrouwenwekkend als geen ander. Je kunt hem tot het uiterste drijven, je kunt jezelf vrijheden gunnen die je bij andere modellen moet zoeken: driften in de derde versnelling terwijl je op de voetsteunen staat, een langzame wheelie doen, glijden als een supermotard. Ik vind het eerlijk gezegd een van de beste motoren waar ik ooit op heb gereden; hij is fantastisch.’

En wat vind je zo leuk aan de Scrambler 1200?

‘Ik vind hem superleuk! Je stapt erop en je beseft dat het een feest wordt om ermee te rijden. Ik zet alles uit, zet hem in Off-Road Pro mode, rij erop als een crossmotor en ik kan niet stoppen met glimlachen! Ik herinner me dat ik me zorgen maakte over elektrische problemen voor we erop gingen rijden… Ik wist niet dat elke elektrische aansluiting tijdens de testfase van de motor wordt getest en volledig waterdicht is. Niet veel fabrikanten doen dat. Tijdens de productie gingen de Triumphs er voor! En we reden er dagenlang mee door beekjes en rivierbeddingen met zo’n tien centimeter en soms zelfs een halve meter water. In No Time To Die reden we de Scrambler 1200 vol gas, op de meest agressieve manier waarop je met een motor kunt rijden. We hebben hem off-road op het ruwe terrein van Schotland getest en op de gladde wegen van Matera, Italië, met plotselinge richtingsveranderingen, sprongen, de hele mikmak. En hij knipperde niet eens met zijn ogen: het is een wereldfiets.’

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen