Dat je met een 1699cc sterke paralleltwin, 94 pk en 155 Nm aan koppel bij 3.550 toeren per minuut lekker kunt rijden, geloven we meteen van Triumph. Sterker nog, dat weten we zeker. Alleen dat comfort onderweg is soms zo’n puntje… Ook dat moet met de Thunderbird Commander dik in orde zijn, want het zadel is van dubbele polstering voorzien maar daarbij niet hoger geworden. Misschien lukt het nu zelfs wel om de 22-liter tank in één keer leeg te rijden!
Qua uiterlijk zit het in ieder geval goed. Die brede wielen en banden, de vorkbeschermers, de oversized uitlaten en de hardchromen dubbele koplamphuizen staan ‘m goed en dat geldt ook voor de ruime floorboards.
Nieuw is verder het stalen buizenframe. Samen met de 47mm Showa-voorvork en de Showa achtervering (vijfvoudig verstelbaar qua veervoorspanning) moet dit garant staan voor veel ontspannen kilometers. Mocht het echter toch iets te snel gaan, sta je met de vierzuiger Nissin remklauwen, 310 mm zwevende remschijven en Triumph’s eigen ABS zo weer stil.
Een motor als deze is natuurlijk voorzien van veel luxe, zoals het tankdashboard inclusief analoge snelheidsmeter en vele functies in het LCD-scherm, allemaal bedienbaar via de knop op het stuur. De 2014 Triumph Thunderbird Commander zal leverbaar worden in de two-tonekleurstellingen Lava Red / Crimson Sunset en Phantom Black / Storm Grey.