vrijdag 29 maart 2024

Triumph komt met Street Triple 765

De Triumph 675 Street Triple krijgt een waardige opvolger. Althans dat moet natuurlijk nog blijken, maar de zojuist onthulde Street Triple 765  is erg veelbelovend. En je leest het goed, een 765. Triumph zelf noemt het een ‘game changer’. Er komen drie uitvoeringen, het basismodel S, de meest luxe en sportieve RS en de R-versie die hier tussenin zit. 

De basis is het 675-blok. Deze werd niet alleen opgeboord, ook groeide de slag. We verwachten dat zowel koppel als vermogen goed worden gecombineerd en een sportiever blokkarakter oplevert, wat samen gaat met iets meer zin in hogere toeren. De drie versies krijgen verschillende blokconfiguraties en bijbehorende cijfers. Waarschijnlijk wordt dit geregeld via de ECU en gaat het hier dus om elektronische tuning. Wat we verder al weten is dat de eerste twee versnellingen zijn ingekort. Hierdoor zal het verbeterde vermogen op het achterwiel nog hoger lijken. Benieuwd naar hoe die nieuwe Triumph Street Triple 765 eruit ziet? Bekijk ons mega-fotoalbum!Waar het ‘oude’ 675-blok 106 pk en 68 Nm levert, is het vermogen van de S-versie al 113 pk en het koppel 73 Nm. Qua vering neemt Triumph afscheid van Kayaba, om Showa te monteren. De S staat op een 41 millimeter dikke voorvork. De monoshock is met getrapte veervoorspanning in te stellen. Axiaal gemonteerde tweezuigers van Nissin zorgen in samenwerking met de semi-zwevende 310mm-remschijven voor de remkracht. Net als de Speed Triple krijgt de ‘Street’ ride-by-wire en dus ook verschillende rij-modi. Het hoofdframe werd aangepast, de achterbrug is nieuw. 

De R-versie krijgt een slipperclutch, verstelbare vering en radiaal gemonteerde M4.32 monoblocs van Brembo. Kijk, dat zien we graag! De R-versie zou een modelspecifieke krukas krijgen en 118 pk en 77 Nm leveren. Ook noemswaardig is de ‘rider-modus’, waarbij je zélf alles in kunt stellen. De R-versie krijgt twee rij-modi meer dan de S.

De overtreppende trap geeft Triumph met de meest uitgebreide RS. De nodige Öhlins- en Brembo-onderdelen worden op deze versie gemonteerd, wat een STX40-schokbreker en radiaal gemonteerde M50-moboblocs betekent. De voorvork is van Showa. De Triumph Street Triple RS krijgt ook een quickshifter, een extra rij-modus (de track-modus) en een laptimer. De RS kan 123 pk en 77 Nm uit het blok persen. Of de nieuw Street Triple nu (nog) beter de concurrentie aan zou kunnen gaan met de Kawasaki Z900, Yamaha MT-09 en MV Agusta Brutale 800 lees je ongetwijfeld binnenkort in onze één van onze vergelijkingstesten!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen