De provincies Flevoland, Friesland, Limburg, Utrecht en Zeeland hebben ingestemd met plannen voor trajectcontroles op provinciale wegen. Deze trajectcontroles komen op wegen met hoge ongevalspercentages, snelheidsproblemen óf risicofactoren. Ofwel; ze zijn te plaatsen op elke weg, de factor ‘snelheidsproblemen’ staat immers nergens nader omschreven.
In een persbericht benadrukt het OM dat er op provinciale wegen meer verkeersslachtoffers vallen dan op andere wegen. Daarom moet er volgens hen extra maatregelen getroffen worden op het gebied van de infrastructuur, educatie en handhaving. De benadrukking wordt niet gestaafd met cijfers. Als je het zo bekijkt is het vreemd, want er kunnen natuurlijk nooit exact evenveel slachtoffers vallen op provinciale wegen, dan op andere.
Er volgt nu een aanbestedingsprocedure voor de aanschaf en installatie van de trajectcontrolesystemen. De kans dat er meer provinciale wegen met trajectcontroles bij komen is groot. Het Openbaar Ministerie, eigenaar van de systemen, is namelijk nog in gesprek met andere provincies. In het volgende overzicht zie je de voorlopige planning.
Provinciale wegen | |
---|---|
Flevoland | N706, Vogelweg tussen de A27 en Lelystad Airport |
Fryslân | N351, tussen Wolvega en Oosterwolde N381, tussen Drachten en Donkerbroek |
Limburg | N275, tussen Blerick en Nederweert N564, tussen Weert en grens België N277, tussen Ysselsteyn en Zeeland N270, tussen Venray en Ysselsteyn |
Utrecht | N230, Utrecht, provinciale deel van de Zuilense Ring (Oostelijk gedeelte) N414, tussen Eembrugge en Bunschoten |
Zeeland | N253, Rondweg Sluis N256, Zeelandbrug |