Niet schrikken, het gaat hier niet om robotarmen met laserguns van achter bomen, maar om de systemen voor trajectcontroles. Die werken nu nog met lussen in het asfalt, wat nogal wat gedoe met zich meebrengt als het asfalt vervangen moet worden bijvoorbeeld. Bovendien blijkt dat systeem ook niet overal waterdicht, want naar het schijnt, kun je door met je motor op de middenstreep te gaan rijden, de lussen omzeilen. Let wel, van horen zeggen, we hebben nooit zelf het lef gehad het daadwerkelijk te proberen.
Zoals bekend, staat momenteel een groot deel van de trajectcontroles uit omdat de systemen verouderd zijn. Da’s fijn, want we hebben er een bloedhekel aan. Niet zozeer omdat we altijd en overal te hard willen rijden, maar niets is irritanter en meer afleidend dan de hele tijd op je teller te moeten kijken en mensen met 2 km/u verschil in te halen (en met en beetje pech heb je dan net zo’n ‘meerijder’ te pakken waar je niet voorbij of terug achter komt).
De opluchting is echter van tijdelijke aard, want vier nieuwe systemen met dezelfde specificaties zijn in de maak en de grootste verandering is dat de lussen in het wegdek tot het verleden zullen behoren. Straks wordt alles middels lasers gedetecteerd en dat betekent dat het systeem veel eenvoudiger en sneller te realiseren is. Je kunt dus op je vingers natellen dat het aantal trajectcontroles hoogstwaarschijnlijk zal toenemen en het is nog maar de vraag of het ’tussendoortrucje’ nog werkt. De detectiezone is minimaal twee meter, dus in theorie…
Het systeem werkt zeker tussen de 20 en 300 km/u, maar het is niet uitgesloten dat hogere snelheden ook meegepakt kunnen worden. De data wordt straks ook draadloos verzonden.
Bron: flitsservice.nl