Vorige week introduceerde Yamaha de Tracer 700, een sportieve toerder/semi-allroad op basis van de MT-07. De Tracer 700 wringt zich daarmee in een uitermate zwaarbevochten segment, waar veel van ’s lands grootste verkoopknallers vertoeven, maar van die moet de Tracer 700 de concurrentie echt vrezen?
Nou, met name uit thuisland Japan komt gedegen concurrentie met vergelijkbare formules qua opbouw, cilinderinhoud, vermogen en gewicht. Maar vergelijkbaar is niet hetzelfde en ook uit andere hoek kan de Tracer 700 best een concurrentiestrijd verwachten.
7. VERMOGEND – BMW F800GS
Niet bepaald een concurrent, alleen al om z’n prijs. Want met 12800 euro is het verreweg de duurste van deze top-lijst. En dat terwijl er grotere vissen in deze vijver zwemmenBovenal is de 800GS wel behoorlijk compleet, en het is een BMW. En dat laatste zal menig motorrijder over de streep trekken. Imago is alles, en het imago van de GS BMW lijkt haast wel onverwoestbaar. – Prijs: 12800 euro, vermogen: 85 pk, rijklaargewicht: 214 kg.
6. VERRASSING UIT EIGEN STAL – Yamaha XT660Z Ténéré
Yamaha had al een 600-700cc middenklasse-allroad in het gamma, de Ténéré 660. Alleen behalve de extra offroad-capaciteiten, die de Tracer 700 echt wel ontbeert, is de Ténéré een ééncilinder. Rijdt toch een stuk minder comfortabel dan zijn tweecilinder-broertje. Overigens is de Ténéré niet eens de lichtste in het vergelijk… – Prijs: 8999 euro, vermogen: 47 pk, rijklaargewicht: 215 kg.
5. GOEIE LOOKS – Honda NC750X
De enige 750 van de lijst, maar met 55pk doet de NC750X enorm onder qua vermogen. En ook is de Honda behoorlijk gewichtig. De prijs à 8299 euro is nog redelijk vriendelijk, maar wie verder shopt komt goedkoper uit. Grootste verkooppunt van de NC750X zijn de goeie – voor 2016 geüpdatete – looks. O, en je kunt hem ook met DCT krijgen, als je wilt. – Prijs: 8299 euro, vermogen: 55 pk, rijklaargewicht: 220 kg.
4. VERRASSING UIT EIGEN STAL II – Yamaha Tracer 900
Ging tot voor kort nog door het leven als de MT-09 Tracer, maar loopt nu in de pas met de Tracer 700. De formule is vergelijkbaar aan zijn kleinere broertje, maar dan met een 847cc driepitter in plaats van de 689cc tweecilinder. Flink wat meer vermogen en ook een wat hogere prijs, maar qua gewicht wint de Tracer 900 het van nog aardig wat 650’jes in deze lijst. – Prijs: 10999 euro, vermogen: 115 pk, rijklaargewicht: 210 kg.
3. DAMES OPGELET – BMW F700GS
Net als de F800GS uitgerust met een 798cc tweecilinder, maar dan met 10 pk minder. Ook is de motor flink lager – dames opgelet! – en lichter. En met de vriendelijkere prijs heb je toch al wat gemakkelijker echt een GS, al is het met ruim tien ruggen nog steeds geen koopje… Prijs: 10300 euro, vermogen: 75 pk, rijklaargewicht: 209 kg.
2. VRIENDELIJK – Suzuki V-Strom 650
Een motor die het al jaren enorm goed doet. Met name gedragen door het inmiddels bekende 645cc V2-blok uit onder meer ook de SV650, maar zeker ook het enorm vriendelijke en goed gebalanceerde rijwielgedeelte doet hem goed. Qua prijs ligt ‘ie ook aardig, maar waarom ‘ie dan toch op plek twee belandt? Prijs: 8299, vermogen: 69 pk, rijklaargewicht: 214 kg.
1. PRIJS-KWALITEITVERHOUDING – Kawasaki Versys 650
De winst gaat met name naar de Versys 650 omdat Kawasaki deze afgelopen januari plots 1000 euro afprijsde. Een behoorlijk dappere zet, maar het groene merk zet daarmee een bewezen verkooptopper nog scherper in de markt en ondanks dat de Kawa op papier twee kilo zwaarder is dan de nummer twee, is een prijsverschil van 300 euro te veel om door de vingers te zien. Prijs: 7999 euro, vermogen: 69 pk, rijklaargewicht: 216 kg.
DE ECHTE WINNAAR?
Het hangt nu enkel af van hoe Yamaha de Tracer 700 prijst, want de kans bestaat dat Yamaha’s nieuwe Tracer er nog keihard met de overwinning van door gaat in dit segment. Kijk maar eens goed naar de Tracer 700, want op papier neemt ‘ie een loopje met al het bovenstaande.
Qua gewicht komt ‘ie op 196 rijklare kilo’s uit, liefst 13 kilo minder dan de lichtste in de Top-7. Maar ook wat betreft vermogen komt de Tracer 700 heel behoorlijk uit de startblokken met 74,8 pk in de ketting. Vooruit, hij speelt wat vals ten opzichte van de Versys en V-Strom – de twee meest directe concurrenten – die allebei rond de 650cc zitten, terwijl de Tracer 689cc heeft.
Yamaha prijst de grotere Tracer 900 zo’n duizend euro duurder dan de MT-09, als ze met de Tracer 700 rond de 8000 euro blijven hangen – hoe dichterbij, hoe beter – dan kan de lichte Tracer het de Versys 650 van Kawasaki en Suzuki’s V-Strom 650 wel eens heel moeilijk gaan maken.
Foto’s: fabrikanten