In India heeft Suzuki Motorcycles al zijn zware motoren uit de verkoop gehaald. Dit als gevolg van de introductie van de nieuwe Indiase Bharat Stage 6-emissie-eisen (BS6). Wel wordt de nieuwe V-Strom 650 aangepast voor deze nieuwe eisen, maar voor het zover is zal de zwaarste Suzuki op de Indiase markt een 250 cc of lager zijn. Modellen uit de huidige Suzuki line-up die niet aan de strengere eisen kunnen voldoen, zijn het vlaggenschip GSX-R1000R en RR, Hayabusa, GSX-S1000F, GSX-S750, V-Strom 650 en de nieuwe V-Strom 1000 en V-Strom 1000 XT.
Is dit het einde van Suzuki in India?
Nee, niet echt. Zou zoiets Suzuki overkomen in een Europees land, hadden ze echt een probleem. Een verbod op de verkoop van de V-Strom 1000 zou hetzelfde zijn wanneer we KFC verbieden kipnuggets te verkopen. Maar de motorfietsenmarkt in India heeft een heel andere dynamiek. Daar zijn motoren nog echt een vervoersmiddel van het type licht, praktisch en goedkoop. De verkoop van deze goedkope motoren maken een verkoopjaar al of niet succesvol. De verkoop van zware sportmotoren, supernakeds en adventures dragen nauwelijks bij aan de totale verkoopcijfers.
Hoe kwam het zover?
Het probleem voor Suzuki ontstond in 2017, toen de toenmalige BS4-emissienorm werd ingevoerd. Het grootste deel van het Suzuki gamma voldeed aan die regelgeving. Om te voldoen aan de nieuwe regelgeving, BS6, moest Suzuki of het hele assortiment aanpakken of de motoren die het betreft uit de verkoop nemen. Het aanpassen van de volledige serie zware motoren naar BS6 zou een dure en tijdrovende bezigheid zijn geweest. Daarom werd besloten deze modellen uit de verkoop te nemen.