vrijdag 22 november 2024

Tien tips voor benzine besparing

Met de constante opmars van de benzineprijzen, wordt brandstofbesparing op je motorfiets een belangrijk onderwerp voor serieuze rijders. De portemonnee-vriendelijke benadering van motorrijden wordt met de dag belangrijker. We weten ondertussen wel dat je banden op de juiste spanning houden en je ketting schoonmaken hiermee kunnen helpen. Maar hier zijn tien tips, die misschien wat minder voor de hand liggen.

1. Banden met minder rolweerstand halen

De banden van je motorfiets zijn van cruciaal belang voor de prestaties van je motor. Een band met veel grip is hartstikke leuk voor sportief bochtenwerk, maar komt zeker niet je verbruik ten goede. Je kan daarom banden nemen met een lage rolweerstand. Deze banden hebben meestal een hardere rubbercompound, waardoor ze minder aan het asfalt blijven plakken. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je motorblok minder moeite hoeft te doen om de wielen te laten rollen. Op deze manier hoef je dus niet je ‘normale’ banden te ver op te pompen, om benzine te besparen. 

2. Verse vloeistoffen gebruiken

Als je dacht dat het verversen van de motorolie, koelvloeistof en transmissieolie alleen maar nodig was voor preventief onderhoud, dan hebben we goed nieuws voor je. Deze onderhoudsbeurten kunnen namelijk ook je brandstofefficiëntie een flinke boost geven. Verse oliën zorgen namelijk voor optimale smering van de motor en transmissie, waardoor je motor soepel draait zonder onnodige wrijving. Verse koelvloeistof houdt daarnaast je motor op de ideale bedrijfstemperatuur, wat het verbrandingsproces efficiënter maakt.

3. Bespaar gewicht

Verminder het gewicht dat je motorfiets met zich meedraagt. Een paar extra kilo’s aan onnodige bagage lijken misschien niet veel uit te maken voor een korte rit, maar kunnen zeker invloed hebben op je brandstofefficiëntie. Daarentegen wordt het een ander verhaal wanneer je honderden kilometers aflegt. Minder gewicht betekent minder vermogen nodig om te versnellen, wat op zijn beurt resulteert in minder brandstofverbruik en een betere brandstofefficiëntie. Als je als rijder wat gewicht wilt afsnoepen, kun je beginnen met onnodige accessoires, lichtere banden en overtollige bagage. Daarnaast kan je overwegen om je stalen kettingtandwiel voor een aluminium-versie in te ruilen. De beste gewichtsbesparingen zitten namelijk bij het wiel, maar bedenk je wel dat aluminium sneller slijt waardoor je besparing op tandwielen als sneeuw voor de zon verdwijnt.

4. Hou aan het einde van het tanken de slang omhoog

Je weet vast wel dat je het beste de brandstof in je motor kan gebruiken, die volgens de fabrikant wordt voorgeschreven. Daarentegen is er alsnog een kans dat je geld laat liggen aan de pomp. Zo blijft er vaker nog benzine over in de slang als je klaar bent met tanken. Door de slang even goed omhoog te houden en de zwaartekracht zijn werk te laten doen, zorg jij ervoor dat je tot de laatste druppel benzine krijgt. Je hebt er immers toch al voor betaald.

5. Maak het brandstofsysteem schoon

Wanneer het brandstofsysteem niet optimaal presteert, heeft dit invloed op de kwaliteit van de verbranding en daarmee op je brandstofefficiëntie. Voor motorfietsen met elektronische brandstofinjectie kan een grondige reiniging van de brandstofinjectoren wonderen doen, omdat dit de brandstofsproeiing en -toevoer optimaliseert. Als je een carburateur op je motorfiets hebt, dan kan een volledige carburateur reinigingsservice en een nauwkeurige afstelling het brandstofverbruik aanzienlijk verbeteren.

6. Vervang je luchtfilter

Een vervuild luchtfilter kan vergelijkbare gevolgen hebben als een vuil brandstofsysteem. Het leidt namelijk tot een slechte verbranding en dus een lage brandstofefficiëntie. Neem een kijkje bij je luchtfilter om te beoordelen of een lichte reiniging met een borstel voldoende is of dat je een volledige vervanging moet overwegen. Wat je ook kiest, met een schoon luchtfilter kan je motorfiets lucht en brandstof in een optimale verhouding verbranden, wat resulteert in betere prestaties en een verbeterde brandstofefficiëntie.

7. Check je bougies

Deel drie van je verbranding moet je ook niet vergeten. Als je namelijk brandstof en lucht hebt, maar geen vonk, ga je nergens naartoe. Naarmate bougies gebruikt worden, gaan ze slechter presteren. Daarom is het handig om ze af en toe te checken en te kijken of ze nog optimaal functioneren. Als ze dat niet doen, kunnen ze namelijk voor een onvolledige verbanding van de benzine zorgen.  

8. Je uitlaat?

Een goeie uitlaat kan je brandstofverbruik verbeteren. De reden hiervoor is dat kwalitatief hoogstaande aftermarket dempers zorgen voor een betere luchtstroom. Hierdoor kunnen de uitlaatgassen sneller uit je voertuig ontsnappen dan met een standaard demper. Door de luchtstroom in het uitlaatsysteem te verbeteren, reduceert een aftermarket uitlaat de verspilde energie in het systeem. Ook kan dat de tegendruk naar de motor hierdoor verminderen.

9. Rij laag voor aerodynamica

Als het om efficiëntie gaat, is aerodynamica voor elk voertuig belangrijk. Dat geldt zeker voor een motor. Nou kan je enkele dingen aan de motor zelf doen (zoals de zijtassen en de koffer eraf te halen), maar bij jezelf is de grootste winst te halen. Wil je zo min mogelijk wind vangen en daardoor zuiniger rijden? Rij dan zo laag mogelijk, met je borst op de tank van je motor. Dat is niet comfortabel, maar wel heel zuinig. Iets wat makkelijker is, is om een zo rond mogelijke integraalhelm te dragen. Hier glijdt de wind namelijk makkelijker vanaf.  

10. Koude brandstof tanken

Je hebt het vast weleens gehoord: je kan bij koude temperaturen het beste tanken, want zo gauw als het warm wordt, zet de benzine uit… dus extra benzine voor je geld! Nu is het zo dat bijna alle benzine bij de pomp tegenwoordig opgeslagen wordt in geïsoleerde, ondergrondse containers, dus dan houdt het feestje wel heel snel op. Daarentegen is de tankinhoud van de gemiddelde motor een flink stuk kleiner dan die van een auto. Dat betekent op zijn beurt weer dat de benzine die al in de pompslang zat groter is in de motorrijder zijn brandstoftank. Deze benzine heeft wel kunnen afkoelen en kan makkelijker uitzetten, als het weer plots warmer wordt. Je gaat er geen nieuwe vakantie van kunnen financieren, maar een kleine winst is het tenminste wel.  

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen