vrijdag 22 november 2024

Ducati Superleggera V4 Test – vooruitblik

In de chaos van de afgelopen maanden zou je bijna vergeten dat Ducati nog met de Superleggera V4 bezig was. Die vederlichte, ijzersterke en peperdure super-superbike rijdt MotorNL donderdag op Mugello.

Testredacteur Nick Enghardt is slechts één van acht testers wereldwijd – die niet bij Ducati op de loonlijst staan dan – die de Superleggera V4 rijdt. Voor het zover is duiken we nog even in wat die Superleggera V4 zo’n bijzondere machine maakt.

Het draait allemaal om cijfertjes. Bij de ontwikkeling van de Ducati Superleggera V4 leek de nadruk vanaf het allereerste moment op de cijfertjes te liggen. Rechtlijnig gepresenteerde feiten, uiteengezet in kilogrammen, kubieke centimeters, Newtonmeters en watts – je kunt even doorgaan. Tel er een wirwar van perfect geordende enen en nullen bij op om het digitale plaatje vorm te geven, en er rest enkel nog de vulgariteit van aantallen en onvermijdelijk toch ook weer geld.

Het draait allemaal om cijfertjes.

Wat begon als Project 1708 groeide uit tot de Superleggera V4. Het nieuwe schoolvoorbeeld van een perfect huwelijk tussen vorm en functie. Tegelijkertijd lijkt men het in Bologna opnieuw voor elkaar gekregen de kille waarheden van cijfertjes om te zetten in puur gevoel.

De standaard Panigale V4 waarop de Superleggera V4 gebaseerd is, was ook al bepaald niet zwaarlijvig…

Elk onderdeeltje werd opnieuw gewogen, elke mogelijke verbetering werd doorgevoerd en iedere beslissing moest raak zijn. De ene waarde moet hoog zijn, de ander juist het liefst zo laag mogelijk. Die fijne balans, die subtiele en specifieke samenstelling, distilleert Ducati tot elementaire emotie. Een droom op wielen – dat is de Ducati Superleggera V4.

Dat, en 234 pk bij 152,2 droge kilo’s – minder de WK Superbike-machine, en meer downforce dan in de MotoGP. Het is niet moeilijk.

Ducati zet met de Superleggera V4 een trend voort die het begon met de eerste Superleggera in 2014.

Ducati zet met de Superleggera V4 een trend voort die begon met de eerste Superleggera in 2014. Die 1199 Superleggera was de waanzin al voorbij met zijn magnesium forward frame en wielen en een overdaad aan carbon en titanium. Met 200 pk bij 156 kg leek het de overtreffende trap van wat Ducati kon als het echt wilde. Dat de Ducati 1299 Superleggera er nog een schepje bovenop deed qua vermogen, kreeg de handen opnieuw op elkaar. Het nieuwe hoofdelement was carbon bij de 1299 Superleggera, maar toch werd de 1299 met het nieuwe blok iets zwaarder, met 162 droge kilo’s – zwaarder… waar hebben we het over?

Met de 2020 Ducati Superleggera V4 hoeven de de V-twin-Superleggera’s van weleer zich geen zorgen te maken over de nalatenschap; dat is voor elkaar. Met 234 pk bij iets meer dan 150 kilo drooggewicht legt Ducati’s nieuwe speeltje der rijken de lat hoog. Qua prijs overigens ook. Afgezet tegen een greep van semi-recente hyperexclusieve sportmotoren is enkel de rechtstreeks vanuit de MotoGP afgeleide Honda RC213V-S a 188.000 euro toch fiks duurder. Al maakt dat de Ducati Superleggera V4 met 115.000 euro nog bepaald geen koopje.

Hyperexclusieve sportmotoren Superleggera

Met 234 pk bij iets meer dan 150 kilo drooggewicht legt Ducati’s nieuwe speeltje der rijken de lat hoog.

Met het oog op de in contrast bescheiden afkomst van de Superleggera V4, is ook de vergelijking met de overige Ducati V4-superbike-familie wel interessant. Meest bijzondere conclusie blijft wel dat je voor de prijs van de Superleggera iets meer dan vier reguliere Panigale V4’s koopt.

Ducati Superleggera V4 familie

Genoeg gepraat; tijd om te rijden. Donderdagochtend rijdt Nick Enghardt de eerste testrondes over Mugello. Houdt de MotorNL social media-kanalen en uiteraard Motor.nl. Heb je nou nog vragen over de Ducati Superleggera V4, reageer hieronder en we gaan kijken of we het voor je uit kunnen zoeken!

Foto’s: Ducati
Afbeeldingen: MotorNL

Lees ook:

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen