donderdag 21 november 2024

Terugkeer van Excelsior-Henderson?

Veel motorrijders hebben nog nooit een Excelsior-Henderson in het echt gezien. En toch bestaat de kans dat je er eerdaags een ziet blinken bij de dealer.

Het merk Excelsior werd in 1907 opgericht en stond bekend om zijn V-twins. Henderson werd opgericht in 1911 en hun focus lag meer op inline vier-cilinders. Beide bedrijven werden slechts enkele jaren later door Schwinn overgenomen, maar gingen verder als aparte merken. Excelsior was in staat om de derde grootste motorfietsfabrikant in de VS te worden. Henderson heeft naam gemaakt door enkele van de grootste en snelste motoren ter wereld te bouwen. In 1931 besloot Schwinn echter, als gevolg van de Great Depression, beide merken te staken en zich te concentreren op hun kernactiviteit, fietsen.

Fabrikanten die we missen: Henderson

Excelsior-Henderson

In 1993 kocht ondernemer Dan Hanion de namen en richtte Excelsior-Henderson op. De eerste motorfiets die onder het merk werd gebouwd was de Super X, die in 1998 verscheen. Deze cruiser liet zich voortduwen door een 1.386 cc DOHC V-twin. 100 miljoen dollar werd in Excelsior-Henderson gepompt en zo’n 1900 exemplaren werden gebouwd voordat het bedrijf net voor de millenniumwisseling het faillissement aanvroeg.

Merkenrecht nu naar Bajaj?

Zoals het nu lijkt, heeft het Indiase bedrijf Bajaj een overeenkomst gesloten om de naam Excelsior-Henderson te mogen gebruiken. Zij hebben verschillende merkaanvragen ingediend in Europa en India rond de reeds lang bestaande naam. De aanvragen draaient om de productie van motorfietsen, onderdelen, accessoires en kleding.

Dit brengt Bajaj in een betere positie om de concurrentie bij te houden. Veel fabrikanten hebben de afgelopen tijd historische merken gekocht. TVS kocht Norton, Mahindra bezit de namen BSA en Jawa en Hero heeft een overeenkomst met Harley-Davidson om motorfietsen met de juiste branding in India te produceren en te verkopen.

Alles wijst er dus op dat er in de toekomst weer motorfietsen zullen worden gebouwd onder de naam Excelsior-Henderson. En die zullen niet beperkt blijven tot India.

ELC-Henderson de Luxe
ELC-Henderson de Luxe
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen