Terugblik, een bijzondere rubriek die een kijkje geeft in de motorjournalistiek van de afgelopen 100 jaar. Want bij Motor.nl hebben we een enorme bibliotheek van motorbladen die ruim 107 jaar teruggaat. Ons eerste motormagazine dat wij letterlijk in onze bibliotheekkast hebben staan is uit 1913. Het leek ons dus ook leuk om deze mooie verzameling met jullie te delen. Als eerste een artikel uit 1915 over bijzonderheden aan de Amerikaans Bigblocks uit dat jaartal.
Wij geven hierbij een zestal afbeeldingen van eenige origineele bijzonderheden der Amerikaansche zware motoren. Fig. 1. Een nieuw type reservoir. De Dayton heeft het snufje van een geheel afzonderlijk oliereservoir, wat geplaatst is in eene ingelaten ruimte in het benzinereservoir. Voordeelen zijn : de onmogelijkheid van verborgen lekkage van het eene in het andere reservoir, het gemakkelijk reinigen van de vaak bestoven olietank en het als gevolg daarvan, verhinderen van verstoppingen der leidingen. Daar het vaak gebeurt, dat men onderweg op zijn toerritten minder deugdelijke olie bekomt, is ook het gemakkelijk ledigen van de tank verkieslijk. Thans is in een ommezien de niet gewenschte olie verwijderd, wat bij de gewone reservoirs een reuzenwerk is, en vaak nog het op zijn kant leggen van de machine met zich brengt.
II. De nieuwe Thor big-twin motor met geheel opgesloten inlaatkleppen.
III. De motor van de Yale, eene machine, gelijk aan de Indian, Harley-Davidson en Pope, die te Amsterdam geïmporteerd zal worden. De speciaal korte uitlaatpijpen volgen beiden eene voorwaartsche richting, waar zich de vrij groote knalpot bevindt, op dezelfde plaats, waar men dien gewoonlijk bij Engelsche één-cylinder machines aantreft. Verder stepstarter, als ook ingesloten kleppenmechanisme.
IV. De vaak op Amerikaansche machines gemonteerde „Dixie” magneet is thans voorzien van een contactpen, waardoor ongewenschte berijders zich niet van het ros kunnen bedienen. Wij vreezen evenwel de afdoende diefstalverzekering hiervan.
V. Drie afbeeldingen van de Pope machine, door den heer J. G. Victor te ’s Hage geïmporteerd; men ziet het motorblok, het veerend achterwiel en het inwendige van den twee-versnellingsbak.
VI. De door een riem gedreven dynamo op den Henderson vier-cylinder, welke machine eveneens verschijnt met een geheel electrische uitrusting. Zooals bekend is, wordt dit motor-rijwiel geïmporteerd door de firma M. van Genderingen & Co. te Amsterdam.