Vroeger had een Ducati twee kenmerkende geluiden; een droge koppeling en een soundtrack die mede mogelijk gemaakt werd door de firma Termignoni. Een deel van die notie zou nu wel eens nieuw leven in geblazen kunnen worden.
Want waar de droge koppeling omwille van geluidsreglementen het veld definitief geruimd lijkt te hebben, heeft Termignoni nu wellicht wel weer recht van spreke als het op Ducati’s aankomt. De Italiaanse uitlatenboer was jarenlang kind aan huis bij het Bolognese merk, maar heeft te lijden gehad onder enerzijds de opkomst van het Sloveense Akrapovic en anderzijds de eigen tegenvallende prijs-kwaliteitsverhouding.
Termignoni kwam er jaren mee weg dat de afwerking en duurzaamheid van de dempers en uitlaatsystemen te wensen overlieten, omdat een beetje Ducatist toch wel ‘Termi’s’ onder zijn Duc wilde. Dat daarvoor de hoofdprijs gevraagd werd, kon de Ducati-rijder gestolen worden; zowat alle race-Ducati’s reden met dat rood-wit-blauw-plaatje op de dempers, dus de straatrijder wilde het ook, koste wat kost.
Akrapovic kwam medio jaren negentig met prima alternatieven en won rap terrein, ook op zakelijk vlak want zowel in het WK Superbike als in de MotoGP rijdt het Ducati-team met inmiddels met het logootje met de kenmerkende schorpioen erop op de uitlaat – sterker nog, de Panigale V4 Speciale wordt affabriek met een Akra geleverd. Nu is Termignoni er als de kippen bij met een nieuw uitlaatsysteem voor de Panigale V4.
Zet er je vraagtekens bij dat de demper onder de kont het ranke uiteinde van de Panigale V4 verbergt, maar de dubbelloopse seatpipe grijpt wel terug naar een tijd dat menig Ducati nog gesierd werd door een dergelijke seatpipe, zoals op de 916, 999 en 1098. Of de Ducatist daarmee verleid wordt toch weer Italiaans pijpwerk te kopen?
Hieronder een duidelijk vergelijk van de Akrapovic en het nieuwe Termignoni-systeem. Wat vind jij?
Foto’s: Termignoni en Akrapovic