Naar de Honda CBR1000RR-R Fireblade hebben heel wat amateur-coureurs met smart uitgekeken. Maar hoe zit het met motorrijders die hun heil liever op de straat zoeken? Dat kan natuurlijk ook met de Honda CBR1000RR-R. Alles wat een straatmotor moet hebben (verlichting, spiegels en kentekenplaathouder) zit er op, maar ideaal in de zin van ergonomie is de motor niet. Honda heeft zich tijdens de ontwikkeling van de 2020 Fireblade volledig gericht op het circuit. De openbare weg stond echt op het tweede plan.
Kardesign stelde zich tot doel om op basis van de Honda CBR1000RR superbike een streetfighter te ontwikkelen. Da’s niet echt een logische keuze, je zou verwachten dat de CBR1000RR-R meer mogelijkheden had. Zeker als je het aanbod van high-end streetfighters in ogenschouw, waarin een Honda CB1000RR-R zonder kuip niet zou misstaan.
Allereerst zou een CB1000RR-R zich als model beter onderscheiden van de bestaande bestaande CB1000R-serie. Daarnaast is het ultramoderne superbikeplatform het perfecte startpunt voor een moderne, sportieve streetfighter. Goedkoop zal deze streetfighter niet zijn, de CBR1000RR-R is dat immers ook niet. Honda zal z’n technologisch rijk voorziene streetfighter positioneren als een premium-naked. En dat levert meteen ook bonuspunten op waar Honda’s boekhoudafdeling weer blijer van wordt. Met een tweede model op basis van het RR-R-blok en het rijwielgedeelte verdien je nog sneller de ontwikkelkosten terug.
Maar goed, die kogel moet bij Honda nog door de kerk. Tot die tijd moeten we ons behelpen met de computerplaatjes van Kardesign.