donderdag 21 november 2024

Technische vergelijking: Suzuki GSX-8S vs. Honda CB750 Hornet

Naamsbekendheid weegt zwaar op de hedendaagse motorfietsmarkt. Van de Ninja tot de Sportster tot de Monster, soms is er maar één woord nodig om een model te visualiseren. Honda liet echter niets aan het toeval over toen het de 2023 CB750 Hornet liet debuteren. De roadster met parallel-twin mag dan de spirituele opvolger zijn van de CB600F Hornet, maar hij leent een deel van zijn naam van de ‘eerste superbike ter wereld’ – de CB750.

Leunen op de erfenis brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. In tegenstelling tot zijn twee voorgangers, pronkt de CB750 Hornet niet met een vier-in-lijn. In plaats daarvan, bewandelt de gloednieuwe naakte motor de praktische weg met een parallel-twin, een feit dat vele Honda getrouwen heiligschennis vinden.

Suzuki vermijdt dergelijke controverses door zijn nieuwe middengewicht straatmotor, de 2023 GSX-8S, te introduceren met een nooit eerder gebruikte naam. Terwijl Hamamatsu’s nieuwe naked niet kan profiteren van naamsbekendheid, maakt de nieuwe start hem vrij van nostalgische verwachtingen. Maar afgezien van de merknaam, zullen de CB750 Hornet en de GSX-8S het moeten uitvechten op de showroomvloer. Welke nieuwe uitdager doet het het beste in die strijd? Voor een voorproefje, kijken we naar de specificaties.

Suzuki V-Strom 800 DE vs. Honda XL750 Transalp #duels2023

Koppel en vermogen

De Hornet heeft geen voorkeur meer voor een vier-in-lijn, maar dat betekent niet dat hij geen kracht heeft. Honda’s 755cc-parallel-twin met enkele bovenliggende nokkenas levert 90,7 pk (bij 9.500 tpm) en 74 Nm (bij 7.250 tpm). Het tweepotige wonder krijgt zo’n indrukwekkend vermogen voor elkaar dankzij de extra vierkante configuratie, met een boring van 87 mm en een slag van 63,5 mm.

Ondanks dat de parallel-twin van de GSX-8S pronkt met een dubbel-overhead-cam lay-out en een grotere inhoud van 776 cc, perst Suzuki minder pk’s uit de pragmatische krachtbron. Wij spreken over 81,7 pk (bij 8.500 tpm) en 78 Nm koppel (bij 6.800 tpm). Met dat vermogen is de GSX geen slak in het segment. Zijn kleinere boring van 84 mm en langere slag van 70 mm kunnen echter niet tippen aan het toerengretige blok van de Hornet.

Als de Hornet steekt als een bij, kan hij maar beter zweven als een vlinder, en het compacte chassis zorgt voor een scherp rijgedrag. Een lichtgewicht 16,6-kilo stalen diamond frame zet de toon. De 41 mm Showa SFF-BP voorvork en de Pro-Link-ondersteunde monoshock verhogen het pakket alleen maar, maar de roadster blijft toegankelijk met een zithoogte van 795 mm. Verwacht snelle stuuracties dankzij de wielbasis van 1.420 mm van de Hornet en het gewicht van 190 kilo.

Suzuki voldoet aan de uitdaging met een stalen backbone frame gekoppeld aan een aluminium swingarm via een link-type KYB-monoshock. KYB verstrekt ook een omgekeerde vork terwijl de dubbele Nissin-vierzuigerremklauwen de Hornet en GSX-8S in de remafdeling op gelijke hoogte brengen. Jammer genoeg, leveren de 1.466 mm wielbasis van Suzuki en de 180-sectie achterband niet het zelfde snelle sturen op als de Honda, vooral wanneer rekening wordt gehouden met het 202 kilo rijklaargewicht van de GSX.

Techniek

Op technisch gebied staat het vijf inch tft-scherm in kleur van de GSX-8S centraal. Het paneel past zich automatisch aan de lichtomstandigheden aan met Dag en Nacht-modes terwijl led-indicatoren extra gegevens doorgeven aan de bestuurder. Gebruikers kunnen de Suzuki Intelligent Ride System-suite volledig bedienen via het dashboard. Dat omvat drie rijmodi (Actief, Basis, en Comfort), tractie controle op meerdere niveaus, een koppelingshulpsysteem, en een quickshifter.

In lijn met zijn rivaal rust Honda de CB750 Hornet uit met een vijf-inch tft. Dit dashboard bevat echter het Honda Smartphone Voice Control-systeem, dat compatibel is met zowel iOS- als Androidtoestellen. Een quickshifter mag dan niet standaard zijn, maar de vier rijmodi van de Hornet (Standaard, Sport, Rain en User) stemmen zowel het motorvermogen als het remmen af op de situatie. Inschakelbare Honda Selectable Torque Control en geïntegreerde Wheelie Control fungeren als extra veiligheidsnetten, terwijl de led’s rondom voldoen aan de klasseconventies.

Score

Gezien het feit dat de CB750 Hornet de GSX-8S overtreft in vermogen en rijgedrag, versterkt het budgetvriendelijke prijskaartje van het model alleen maar zijn waardepropositie. Hoewel de technische ronde eindigde in een nek aan nek race, zorgt de standaard quickshifter van de GSX-8S voor een licht voordeel. Maar zonder IMU op beide modellen kan geen van beide het echt opnemen tegen de toppers in deze categorie. Door die uitsluiting blijven beide nieuwkomers immers betaalbaar, en die toegankelijkheid zou de komende jaren moeten bijdragen aan hun naamsbekendheid.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen