Stel, je hebt een Triumph Thruxton R; zo eentje met mooie vering, goede remmen en bij voorkeur dat gave kleine kuipje. Alleen vind je dat 96 pk – het standaard topvermogen – je te min is, dan kun je natuurlijk altijd een supercharger monteren… daarna wel even langs Roké Motors in Mijdrecht. Echt.
Twee jaar geleden stond niemand minder dan Carl Fogarty – anno 2018 geen rasechte Ducati-man meer, maar een ambassadeur voor het merk Triumph – met een ge-superchargede Thruxton aan de start van de sprint op Glemseck 101. Hij begon aan de start en eindigde op het hoogste treedje van het podium. Alleen durven wij met enige zekerheid te stellen dat die Thruxton nog niet eens zo krachtig was als de Roké Special Thruxton die Bas Kentrop van Roké Motor aan MOTO73 beschikbaar stelde voor een test.
De heren van de leverancier van de Rotrex-compressorkit bij TTS Performance waren Kentrop beu. Hij bleef ze maar mailen; bestoken met vragen. Ondanks het fiks toegenomen vermogen, was Kentrop namelijk alles behalve tevreden over hoe het geproduceerd werd. Toen het Britse TTS Performance besloot niet meer op de mails van de Hollandse mechaniker te reageren, besloot Kentrop er zelf in te duiken. Met resultaat, want waar de TTS Performance Thruxton er al zo’n 140 pk uitperste, wist Kentrop de Roké Special Thruxton nog verder op te voeren tot een waanzinnige 171 pk… En tja, toen men dat bij TTS Performance vernam, waren de rollen plots omgedraaid en wilde men daar juist van Kentrop weten hoe hij het deed!
Hoe dat loopt? Dat zie je hieronder. Met één verplichting; zet je volume even vol open!
En hoe dat dan rijdt; daar lees je alles over in de nieuwe MOTO73 – het dubbeldikke zomernummer met liefst 132 pagina’s motortesten, reportages, sportverslagen, historie, passie en liefde voor motoren. Het MOTO73-zomernummer bestel je hier of haal je bij de tijdschriftenhandel, maar een abonnnement afsluiten kan natuurlijk ook – die vind je dan weer hier!
Foto’s: Jacco van de Kuilen
Video: Roké Motors