Begin 2020 vroeg NASA aan autofabrikanten mee te helpen met de ontwikkeling van de volgende maanrover. NASA vroeg niet – nog – niet om een maanmotorfiets. Maar dat heeft het Duitse bedrijf Hookie er niet van weerhouden er een te ontwerpen. Het concept, de Tardigrade (Beerdiertje, een bijna microscopisch klein wezen dat overal kan overleven, zelfs in de ruimte), staat tentoongesteld in het Petersen Automotive Museum.
Royal Enfield viert 120e verjaardag met rit naar Zuidpool
Het doel was niet alleen om een serie oogstrelende computerbeelden te maken. Nee, de Tardigrade is een echte motorfiets ontwikkeld met maanverkenning in het achterhoofd. Hij heeft een bijna vlak silhouet, een ultradun zadel en een stuur dat op unieke wijze in het midden van de wielbasis is geplaatst. Het stuursysteem is elektronisch en wordt bestuurd door een app en een elektromotor. Er is ook een buisvormig exoskelet van aluminium gemonteerd rond het batterijpakket en een paar banden zonder lucht.
‘We wilden de Tardigrade zo realistisch mogelijk maken. Bovendien moest het ontwerp modulair zijn om het te kunnen gebruiken voor toekomstige interstellaire projecten,’ legde Hookie uit. Hij voegde eraan toe dat de Tardigrade in staat is om zowel mensen als uitrusting te vervoeren.
Hookie merkt op dat de Tardigrade 88,4 cm hoog is en 259 cm lang is. Het is volledig elektrisch, de aandrijflijn werd geleverd door een Zweeds bedrijf genaamd Cake, en het biedt astro-riders een maximale actieradius van ongeveer 110 km. Het weegt zo’n 136 kilo, dus het is niet ongewoon zwaar voor een motorfiets; de Harley-Davidson LiveWire weegt ongeveer 254 kilo. Op de maan weegt de Tardigrade slechts 23 kilo, omdat de maan’s zwaartekracht een zesde is van de aardse zwaartekracht.
Hoewel niets erop wijst dat de Tardigrade snel naar de maan zal gaan, is hij wel op weg naar het Petersen Automotive Museum. Vanaf deze maand zal het deel uitmaken van de ADV:Overland tentoonstelling, die licht werpt op avontuurlijke machines gebouwd voor onze planeet en daarbuiten.