Ook bij ons valt de populariteit van de 300cc tot 400cc klasse niet te onderschatten. Was dat aanvankelijk een segment waarin vooral voor naked- en sportmachines floreerden, dan is dat de afgelopen jaren enigszins richting adventurebikes gekanteld. Want ook opstappers willen weleens een stapje naast ’t onverhard wagen. De nieuwste toevoeging in dat segment zou wel eens de SYM NH-T 300 kunnen zijn, die op stapel lijkt te staan voor Europa.
Test 2022 BMW CE 04: Kunst met karakter
Koren op de molen voor gevestigde waarden zoals KTM’s 390 Adventure, Royal Enfield’s Himalayan, en Kawasaki’s Versys X-300 – waarbij de nieuwkomer ze wel eens pijn zou kunnen doen qua prijszetting. Respectievelijk moeten die uitdagers 7.049 euro, 5.799 euro en 6.099 euro kosten, maar daar zou de NH-T 300 wel eens een flink stuk onder kunnen duiken. Z’n 125cc broertje – de NH-T 125 – kost hier bijvoorbeeld amper 3.499 euro. Op het eerste zicht worden zowel wielen, ophanging, frame en het leeuwendeel van het kuipwerk onveranderd overgenomen, dus zou de meerprijs erg beperkt kunnen zijn.
Styling-gewijs lijkt de NH-T 300 wel het liefdeskind tussen Suzuki’s inmiddels verdwenen V-Strom 250 en Kawa’s Versys X-300. Niks mis mee, maar trendgewijs stilaan wat stoffig te noemen. Al kan dat facet de gemiddelde opstapavonturier vermoedelijk aan de billen roesten.
Vermogensgewijs speelt de NH-T 300 vooral mee met de Himalayan: de Euro5-gekeurde 278cc ééncilinder met vloeistofkoeling presteert ca. 25 pk. Al pakt Royal Enfield wel uit met lekkere retrolooks en een gedegen offroaduitrusting, waar de SYM met z’n straatbanden, telescoopvork en 19-duims voorwiel vooral verlekkerd lijkt op asfaltgebruik. Volgens SYM zou de NH-T 300 ongeveer 140 km/u uit z’n eenpitter moeten persen. Voorlopig lijkt vooral Italië in polepositie te liggen om de NH-T 300 als eerste in de dealerships te krijgen, maar een Europese uitrol kan niet lang op zich laten wachten.