SWM, een van oorsprong Italiaans motormerk uit de buurt van Varese liet in Milaan een concept waarmee het z’n toekomst zeker wil stellen. Er werd niet al teveel aandacht aan besteed. Het concept stond in een hoekje van de stand. De reden daarvan is onbekend, maar zou dat door het blok komen? De V2 van de Custom V1200 is luchtgekoeld en lijkt zeer bekend.
Onder de hoede van de Chinese groep Shineray doet SWM z’n intrede in de wereld van de zware cruisers. De concept Cruiser V1200 maakt deel uit van het nieuwe Stormbreaker-project. De motor was er om de mening van het publiek te proeven, maar in feite stond voor een motorfiets die compleet was met alles erop en eraan. Dat het concept bijna productiegereed is, blijkt wel uit de aankondiging van de fabrikant: de verkoop komt in september 2023 op gang.
Voor de Indiase markt: Jawa 42 Bobber
Afgelopen juni werd door Shineray een nieuwe V2 gepresenteerd die volledig leek op de Harley-Davidson 1200 Evolution, met een identieke architectuur, met dezelfde cilinderhoek van 45°, dezelfde transmissie en distributieregeling.
De inspiratie voor de nieuwe motor van de SWM V1200 Stormbreaker is eveneens afkomstig van Harley-Davidson, zozeer zelfs dat de luchtgekoelde smalle V-twin waarmee dit prototype is uitgerust, lijkt op een Harley-Davidson-blok zonder de logo’s en met minimale uiterlijke veranderingen. Dezelfde cijfers worden gegeven voor de cilinderinhoud, 1202 cc, het vermogen (60 pk) en het gewicht (250 kg). En zelfs het basischassis is dat van een H-D Sportster, met 16 inch velgen en 130/90 en 150/80 banden. Kortom: weinig anders, dit ‘concept’ ruikt wel heel erg naar een H-D 1200 Forty-Eight. Zou er soms een overeenstemming bestaan met Amerikaanse fabrikant kunnen zijn? Dan is het meer dan interessant of deze SWM luchtkoeling zal hebben of niet. Immers moest Harley-Davidson afzien van het blok vanwege de bekende problemen met de regelgeving op het gebied van emissies.