V-Strom 650(XT)
De absolute verkoopknaller van Suzuki kreeg een pittige update. Allereerst zijn de looks van de grote 1000-broer gekopieerd om het toch aardig gedateerde uiterlijk een opkikker te geven. Waarvan akte. Blok en rijwielgedeelte werden eveneens onder handen genomen. Nieuwe zuigers, nokkenassen en dubbel injectoren geven zowel het topvermogen als het middengebied van de kleinste V-Strom de gewenste boost. De V-twin is nu goed voor 71 pk. Dat is meer dan genoeg voor een relatief lichte (216 kilo rijklaar) allroad als de 650. Traction control is nu voorhanden, mocht het onverhoopt mislopen. Ook nieuw is het ‘één-druk-op-de-knop’ easy start-startsysteem. De V-Strom 650:Ergonomisch waaide er ook een frisse wind, of nou ja, die probeerde Suzuki eigenlijk vooral tegen te houden met een 9 mm hogere, drievoudig instelbare ruit. Verder werd de machine vooral smaller, zo ook het zadel. Laatste maakt het ook weer makkelijker om de voeten steviger op de grond te zetten. De tankinhoud bedraagt nog steeds 20 liter, rekening houdend met de zuinige omgangsvormen van de twin levert dat een (bewezen) prima actieradius op. Nieuw is de XT-variant met de goudkleurige spaakwielen en ‘stoere’ handkappen, mede door de gele kleur duidelijk geïnspireerd op de Dr. Big uit de jaren-80. Adventure-looks zijn alles bepalend in dit genre, daar zet ook Suzuki nu stevig op in.
De V-Strom 650XT:V-Strom 1000(XT)
Net als bij de nieuwe 650 is er ook in de 1000-stal nu een XT-versie beschikbaar. Ook hier diende de DR. Big duidelijk ter inspiratie. Naast wat kleine updates met het oog op Euro4 homologatie en het easy startsysteem, is het grootse nieuws verder het toepassen van een IMU. Nu al de meest toegepaste afkorting van 2017. De ‘multi axiale’ Inertial Measurement Unit verfijnt de werking het ABS-systeem op de V-Strom 1000, waardoor doorremmen in de bocht nu ook op de dikste allroad uit Hamamatsu tot de mogelijkheid behoort. Nu dan, zoek de verschillen:
De V-Strom 1000:
De V-Strom 1000XT: