Een nieuwe motor, bij Suzuki? Écht? Na de onheilspellende berichten uit Hamamatsu van de afgelopen maanden, en de teleurstellende herfstbeurzen van de afgelopen jaren, mag ’t een wonder heten dat er iets nieuws in de pijplijn zit. Spypics die onlangs werden geschoten op de Stelvio, lijken alvast in de richting van een nieuwe V-Strom 700 te wijzen. Verrassing van formaat: dat zou er eentje met een paralleltwin worden in plaats van de gelauwerde V-twin uit de afzwaaiende 650. Een gedegen concurrent voor Yamaha’s hyperpopulaire Ténéré 700?
Valt het doek voor de Suzuki GSX-R1000 in 2023?
Paralleltwin
Een verrassing van formaat qua motorconfiguratie, maar wel een logische zet. Een nieuwe paralleltwin is niet enkel goedkoper te produceren en lichter, zo’n blok is ook makkelijker in te passen in verschillende platformen – wat de deur naar nieuwe modellen wagenwijd open zet. Rest de vraag of de ‘V’ in V-strom dan nog wel overeind blijft.
Exacte gegevens over de cilinderinhoud zijn er nog niet, maar de eerste geruchten gaan over 700 cc (in plaats van de afzwaaiende 645cc V-twin). Wat het gat richting de concurrenten meteen dichtfietst. Aangezien zelfs over de cilinderinhoud wordt gespeculeerd, zijn ook de vermogenswaarden voer voor koffiedikkijkers. Al is een gok in de buurt van de 75 pk – zoals dat bij de meeste concurrenten het geval is – niet onlogisch.
Productierijp?
Op de beelden spotten we alvast een aangepast frame, een UPSD-voorvork en een meer afgeronde achterbrug dan op de huidige versie. Remgewijs lijkt er weinig aangepast: de axiale Tokico’s blijven op post. De wielmaten lijken te wijzen in de richting van een offroadwaardige 21/18″-combinatie – een XT-versie, misschien? Al sluiten we ook een weggerichte 19/17″-versie allerminst uit.
De spionagekiekjes tonen een nagenoeg productierijpe machine, dus verwachten wij ‘m ten laatste op EICMA 2022. Of misschien zelfs al op Intermot…