Nog geen drie dagen nadat ons ter ore kwam dat er men het in Japan zeker weet – de Suzuki Katana staat op het punt een rentree te maken – komt Suzuki zelf met een teaser, waarin een smid druk is met wat lijkt op de kling van een zwaard – een Katana dus, logischerwijs.
Ter afsluiting toont de teaser een groot wit symbool, waarna er als het ware een zwaard doorheen gaat. Gevolgd door de tekst Feel the Edge. Wat speurwerk levert op dat het symbool vrij vertaald neerkomt op de werkwoorden hakken of snijden. Overigens lijkt het dat het Oosters teken uit het Chinees en niet zoals in sommige media geopperd wordt – logisch ook – Japans komt. En ook dat brengt ons terug bij de katana (met een kleine letter; het zwaard dus) en daarmee de Katana (hoofdletter, dus de Suzuki merknaam). Het ontwerp van de katana stamt uit een tijd dat er veel Chinese invloeden op het Japanse keizerrijk uitgeoefend werden.
Tot zover de geschiedenisles, want wat bovenstaande vooral onderstreept, is dat we ons nu echt op kunnen maken voor een nieuwe Suzuki Katana. Nu schijnt het zo te zijn dat de aanstaande nieuwe Katana een geheel nieuws segment aan zal boren, en dat spitst de oren wel. Eerder deze week toonden we de computertekening van het Japanse Young Machine, die op een GSX-R1000R gebaseerd is – dat trokken we enigszins in twijfel, aangezien een GSX-S1000 zich er veel beter voor lijkt te lenen en daarbij doet Honda met de neo-retro CB1000R hetzelfde dat wij van een nieuwe Katana verwachten. Zoals de CB1000R als moderne naked met retro-invloeden uitgevallen is, lusten wij er wel meer.
Maar wat nou als de Feel the Edge-slogan – let op; Edge met een hoofdletter – een veel scherper, Katana-geïnspireerde machine aankondigt? Wat nou als we een jaren tachtig-achtige, maar toch moderne, GSX-R1000 krijgen? Precies zoals de rendering van Young Machine? Ja, dan kun je wel spreken van een nieuw segment.
Naar het schijnt volgen er nog meer teasertrailers voor de aangekondigde onthulling op 2 oktober – de persdag van de Intermot in Keulen – en dan zullen we het allemaal weten. Tot die tijd; een neo-retro-superbike? Kom maar door!
Foto’s en video: Suzuki en Motor.nl