Fans van Suzuki bleven de afgelopen jaren behoorlijk op hun honger zitten tijdens de motorbeurzen. Anno 2022 wil Suzuki daar verandering in brengen. Op EICMA onthulde het zopas een nagelnieuw tweecilinderplatform. Een eerste telg die rond dat nieuwe blok gebouwd werd, is de 2023 Suzuki GSX-8S. Een erg strak gestijlde opvolger voor de GSX-S750, maar dan met de helft van de cilinders.
Honda bouwt een bagger: 2023 Honda Rebel 1100 Touring
Geen vierpitter, geen V-twin
Opvallend daarbij is dat Suzuki niet voor de V-twin kiest, maar wel een volledig nieuwe paralleltwin in de markt zet. Waar hebben we dat onlangs nog gezien… De nieuwe vloeistofgekoelde 776cc-twin met 270° ontstekingsvolgorde moet alvast goed zijn voor 83 pk en 78 Nm. Waarden die ‘m pal tussen de MT-07 en de nieuwe Hornet parkeren, en waardoor hij ook in aanmerking komt voor A2-rijders. Afgezien van de afwijkende motorconfiguratie, moet hij volgens Suzuki aanvoelen als de SV650, is de GSX-S8 uitgerust met ride-by-wire en een bekrachtigde koppeling. Leuk extraatje: een up/down quickshifter is standaard inbegrepen in de prijs!
Het blok kan daarenboven rekenen op drie rijmodi (Active, Basic en Comfort), de gasrespons is instelbaar naargelang de rijomstandigheden en ook de tractiecontrole (STCS) is in drie niveaus instelbaar. De GSX-S8 wordt uitgerust met een nieuw stalen frame, heeft een zadelhoogte van 810 mm en klokt af op een rijklaargewicht van 202 kg. Voorts krijgen we (eindelijk!) een TFT-schermpje op de Suzuki-roadsters te zien (zonder connectiviteit) en zou het gemiddelde verbruik beperkt blijven tot 4,2 l/100 km. Met een tank van 14 liter moet je dus dik 300 kilometer halen. Mooi zo!