zondag 24 november 2024

Suzuki investeert meer dan 31 miljard euro in zero emissie

Het afscheid van de racerij door Suzuki heeft onder andere een belangrijke herverdeling van euro’s in de elektrische sector betekend. Voor de komende jaren is een investering van ruim 14 miljard euro in duurzame mobiliteit gepland, waarvan alleen al 3,5 miljard voor de ontwikkeling van batterijen.

Ter rechtvaardiging van de beslissing om eind 2022 de MotoGP-racerij te verlaten, verklaarde Suzuki dat hieraan een strategische keuze ten grondslag lag. Er moeten euro’s vrijgemaakt worden voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.

Suzuki Hayabusa snowbike: snelste snowbike ooit?

In een op donderdag 27 januari vrijgegeven verklaring worden de plannen van Suzuki verduidelijkt. Tegen 2024 wil Suzuki een nieuwe, kleine/middelgrote elektrische motorfiets op de markt brengen en tegen 2030 acht modellen met accuaandrijving. Er is een duizelingwekkende investering gepland: meer dan 14 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling, waar nog eens 17,6 miljard euro aan uitgaven bijkomt, waarvan 3,5 miljard euro bestemd is voor batterijen. Zoals je weet zijn accu’s door hun relatief beperkte actieradius en lange oplaadtijden nog steeds de achilleshiel van elektrische motorfietsen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de investeringen niet alleen betrekking hebben op de motorsector, maar op alle activiteiten van Suzuki. Er wordt niet alleen aan elektrische motoren gewerkt.

In een interview met het Britse tijdschrift MCN onthulde Paul De Lusignan, algemeen directeur van Suzuki UK, dat ze in Hammamatsu ‘werken aan drie verschillende opties voor verbrandingsmotoren: gecomprimeerd aardgas, biogas en een ethanolmengsel, drie wegen dus die mogelijk leiden tot verbrandingsmotoren zonder uitstoot’. ‘Koolstofneutraliteit is niet alleen elektrificatie,’ bevestigde Nobuo Fujii, Motorcycling Marketing Group Manager voor Europa, Noord-Amerika en Oceanië. ‘Suzuki evalueert momenteel verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de grootte van de motor’.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen