Suzuki heeft op de Intermot 2018 in Keulen het doek van de nieuwe Katana afgehaald. Of moeten we zeggen: GSX-S1000 Katana? Want deze welbekende motor vormt de basis voor deze nieuwste Suzuki telg.
Ontwerp
Het Italiaanse Frascoli Design is verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe Katana en eerlijk gezegd is dit bureau goed geslaagd in het terugbrengen van het oorspronkelijke ontwerp uit 1980 in deze moderne machine.
Voor degenen die het niet wisten, Katana is de naam van een zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten. Een vlijmscherp wapen dat met de hand werd gesmeed. Suzuki heeft dit thema geprobeerd in de nieuwe motor terug te laten komen met een puntige en compacte cockpit, LED-verlichting en een ranke korte achterzijde. De Suzuki GSX1100 S Katana, zoals die in 1981 voluit heette, had als een van de eerste motorfietsen trouwens een vrij hoge tank, die zie je dus nu weer terug. Leuk feitje: destijds was de Katana één van de eerste motoren die de windtunnel als scherprechter heeft gekend.
Prestaties
In 1981 was de Katana, die eveneens zijn première beleefde op de InterMot, met zijn top van 220 km/uur de snelste productiemotorfiets van dat moment. Het viercilinder motorblok leverde 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kg. De nieuwe Katana prolongeert de titel van de snelste ter wereld echter niet. Het vloeistofgekoelde viercilinderblok van 999 cc levert een maximaal vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 108 Nm. Prima dus voor een motor van 215 kg. ABS en Traction Control zorgen daarbij voor de nodige assistentie om vermogen en remkracht efficiënt en vooral veilig aan het asfalt over te dragen.
Productie
Suzuki geeft wel aan dat de genoemde specificaties onder voorbehoud zijn van wijzigingen. De definitieve specificaties worden in een later stadium bekend. De marktintroductie in Nederland wordt verwacht in voorjaar 2019.