Suzuki heeft een patent aangevraagd voor een innovatief veiligheidssysteem dat gebruik maakt van een groothoekcamera om blinde hoeken te detecteren. Het systeem biedt een vergrote en selecteerbare weergave van het camerabeeld, wat vooral nuttig is bij manoeuvres zoals inhalen.
Hoewel ontwerpers al lang dromen van het vervangen van buitenspiegels door camera’s, zijn er in de praktijk nog diverse obstakels. Suzuki’s gepatenteerde oplossing is echter niet bedoeld als vervanging van spiegels, maar als aanvullend veiligheidssysteem.
Suzuki GSX-S 1000 Evo: alleen in Zwitserland
De groothoekcamera aan de achterkant van de motor biedt een breder zicht, maar objecten kunnen vervormd of kleiner lijken dan in werkelijkheid. Om dit op te lossen, kan het relevante deel van het camerabeeld worden bijgesneden en handmatig geselecteerd met knoppen op het stuur. Afhankelijk van de situatie, zoals bij het wisselen van rijstrook, kan automatisch worden geschakeld tussen de vergrote weergave en groothoekweergave.
Vergelijkbare systemen zijn al toegepast in sommige Kia-modellen, waarbij de relevante blinde hoek op het display verschijnt bij het activeren van een richtingaanwijzer. Dashcams die gebeurtenissen opnemen voor analyse achteraf zijn ook al bekend, maar bieden geen real-time weergave zoals Suzuki’s systeem.