De Suzuki GSX-R750 bracht in 1985 een revolutie tot stand in de wereld van sportmotoren. De Gixxer werd het een icoon van stijl en prestaties. Ter gelegenheid van zijn 40-jarig bestaan, blikken we terug op de geschiedenis van deze legende, van zijn oorsprong tot de meest recente modellen.
De GSX-R750 heeft jarenlang de harten van talloze liefhebbers verwarmd. Het succes van dit model ligt in de perfecte combinatie van prestaties en wendbaarheid, waardoor het voor velen de ideale keuze is voor sportief rijden. Onder de viercilinders waren de 600-modellen wendbaar en snel, maar de beperkte cilinderinhoud zorgde ervoor dat je in lage en midden toeren niet voldoende pk’s en koppel had. De 1000-modellen boden daarentegen veel meer vermogen, maar waren uitdagender en vermoeiender om aan de limiet te rijden. Daarom kwam de Gixxer 750 als dé oplossing voor vele enthousiaste rijders, zowel op het circuit als daarbuiten.
Competities hebben jarenlang de perfecte basis geboden voor de populariteit van deze cilinderinhoud. Hoewel de geschiedenis, regels en opkomende technologie de absolute waarde geleidelijk hebben verminderd, heeft de GSX-R750 een grote schare motorrijders verliefd gemaakt door de geweldige balans die deze motor biedt.
Suzuki met drie Nederlandse primeurs naar MOTORbeurs Utrecht 2025
De oorsprong (1985-1992)
De eerste GSX-R750 (Model Year F) was een innovatieve motor, geïnspireerd op de Endurance-races, met een lucht- en oliegekoelde viercilindermotor, een licht aluminium frame en een aerodynamische carrosserie. De prestaties waren uitzonderlijk voor die tijd, met een vermogen van 106 pk en een topsnelheid van meer dan 240 km/u. De GSX-R750 viel op door zijn ontwerp, met de kenmerkende blauw-witte kleur en het goed zichtbare R-logo.
In de loop der jaren werd de GSX-R750 voortdurend geüpdatet met nieuwe technologieën en verbeteringen. In 1986 kwam de Limited Edition (Model Year G) met geavanceerdere vering en een speciale kleurstelling. In 1988 werd de motor herzien (Model Year J) met nieuwe carburateurs en een beter presterend uitlaatsysteem. In 1990 werd een nieuw, stijver en lichter frame geïntroduceerd (Model Year L), en in 1992 werd vloeistofkoeling (Model Year N) toegevoegd, een primeur voor de R-serie.
De evolutie (1993-2000)
De tweede generatie van de GSX-R750 (Model Year P) bracht een evolutie van het ontwerp en de motor, met de introductie van een nieuw elektronisch injectiesysteem. In 1996 werd de GSX-R750 SRAD (Model Year T) gepresenteerd, een nog extremere en lichtere motor, met een krachtigere motor en een compacter frame. In 1998 kwam de GSX-R750 W (Model Year V), met een nieuw ontwerp en een verder verbeterde motor.
De jaren 2000
In 2000 werd de GSX-R750 K1 gepresenteerd, een compleet nieuwe motor met een krachtiger motor en een lichter frame. In 2004 kwam de GSX-R750 K4, met een moderner ontwerp en een nog beter presterende motor. In 2006 werd de GSX-R750 K6 geïntroduceerd, met een nieuw motormanagementsysteem en een aerodynamischer ontwerp. In 2008 kwam de GSX-R750 K8, met een nieuw frame en een verder verbeterde motor.
De jaren 2010 en 2020
In 2011 werd de GSX-R750 L1 gepresenteerd, een volledig nieuwe motor met een compacter ontwerp en een krachtiger motor. In 2017 kwam de GSX-R750 L7, de laatste evolutie van deze soort, met een nog scherper ontwerp en een verder verbeterde motor. In datzelfde jaar viel officieel het doek voor de GSX-R750 n Europa. Maar omdat de fabrikant nog met voorraden zat, liep het model nog een aantal jaren door. In de USA daarentegen is de GSX-R750 nog steeds te koop, voor de prijs van €12.765 ($13.149).
De GSX-R750 is tot op de dag van vandaag een zeer gewaardeerde motor onder motorrijders over de hele wereld. Dankzij zijn prestaties, ontwerp en legendarische geschiedenis is het onmiskenbaar een motor die de geschiedenis van het motorrijden heeft gevormd en tot een van de meest iconische sportmotoren aller tijden is geworden. De constante evolutie, met de introductie van nieuwe technologieën en verbeteringen, heeft de GSX-R750 in staat gesteld om altijd aan de top van zijn categorie te blijven.
Tot op heden behouden de prijzen van tweedehands modellen respectabele cijfers, wat de waarde van een project bevestigt dat zijn doel heeft bereikt en de markt van supersportmotoren jarenlang heeft beïnvloed.