De Super Ténéré heeft wat aanpassingen te verwerken gekregen. En dat juichen we natuurlijk alleen maar toe. Zo heeft de twin grotere in- en uitlaatpoorten, een lichtere nokkenas en gewijzigde zuigerveren. Ook het uitlaatsysteem is gewijzigd en dat alles levert een beter blokkarakter en twee pk extra op. Ook belangrijk om te melden is dat de D-mode aangepast is. De mapping van T en S zijn nu verfijnder en dat moet het rijden op de XT1200 ten goede komen. Daarvoor zorgt ook het nieuwe windscherm, dat met de hand in vier posities gezet kan worden. Een LCD-display met versnellingsindicator houd je up-to-date. Om minder trillingen in de handen te krijgen, is er een nieuwe aluminium stuur gemonteerd. Last, but not least: de Super Ténéré krijgt net als de FJR standaard een cruise control-systeem.
XT1200ZE Super Ténéré
Voor de avonturier die nog even iets meer comfort wil hebben op de motor, is er de ZE-versie van de Super Ténéré. Het grote verschil met het standaard model, elektronisch aangestuurde vering. Via het stuur kun je op gemakkelijke wijze de veervoorspanning en demping aanpassen. Verdere verschillen: standaard verwarmde handvatten, topkofferrek, een middenbok en handkappen.