Foto’s: KTM
De vakantie staat voor de deur en je wilt een flink eind rijden per motor, zeg Zuid-Italië. Misschien is een 1290 Super Duke a.k.a ‘het beest’ a.k.a. ‘de hertog van Mattighofen’ dan niet de meest voordehandliggende keuze van transport. De hypernaked is niet bepaald gemaakt voor lange afstanden. Toch zijn er mensen die dat juist als een uitdaging zien. Speciaal voor die groep is er nu de KTM 1290 Super Duke GT.
Men neme een standaard 1260 Super Duke R. Voorzie deze van een 23 liter (+3,5 reserve) brandstoftank, een klein – verstelbaar – windscherm en hang hier vervolgens een (optionele) kofferset aan. Zie daar uw GT is klaar. Ofja, bijna. De GT heeft namelijk ook nog een aantal elektronische snufjes: cruisecontrol, quickshifter, stuurverwarming, bochtenverlichting en optioneel Hill Hold Control (HHC) en Motor Slip Regulation. De Hill Hold Control werkt vrij eenvoudig door het achterwiel een paar tellen op slot te zetten wanneer de motor tot stilstand komt op een helling. Vanuit die positie kan er dan eenvoudig snel weer worden weggereden. Ideaal bij een stoplicht bergop. Motor Slip Regulation zorgt dat het achterwiel niet blokkeert wanneer het gas ineens dicht wordt gegooid of wanneer je de koppeling hard op laat komen na het terugschakelen. Al met al dus een vrij luxe pakketje. Zeker als je bedenkt dat de GT versie qua vermogen bijna gelijk is aan de R. Beiden leveren 173 pk; de GT bij 9.500 tpm en de R al bij 8.865 tpm. Een brute sporttourder dus!
[justified_image_grid ids=22846,22847,22848]