zondag 24 november 2024

Streng optreden tegen xenon

We meldden het al eerder in MOTOR Magazine, maar het is oppassen geblazen als je met Xenon-verlichting op je motor naar het buitenland gaat.

Geen zorgen als je een motorfiets hebt die standaard -of van de fabrikant uit optioneel- is voorzien van Xenon, dan is alles dik in orde en ga je vrijuit. Heb je echter achteraf een Xenon-setje gemonteerd, dan heb je een probleem.

Waarom wordt er nu zo’n punt gemaakt van die Xenon-verlichting? Simpelweg omdat het licht zo extreem fel is, dat je er anderen flink mee kunt verblinden, zelfs in de gedimde stand. Af-fabriek wordt daar rekening mee gehouden zoals met bijvoorbeeld een hoogteverstelling, maar monteer je achteraf een setje, dan is er geen enkele specifieke voorziening die verblinding tegengaat. Daar komt nog bij dat je koplamp al hoger gaat schijnen zodra je even lekker gas geeft en de motor voor uit de veren komt, terwijl hij er achter juist in getrokken wordt. Laat staan dat je iemand achterop meeneemt of met bagage rijdt.

In Nederland kom je ermee weg als je een ander simpelweg niet verblindt, maar wees op je hoede in het buitenland. Met name in Duitsland en Oostenrijk gelden andere regels en in Frankrijk is Xenon simpelweg verboden indien het niet binnen de typoegoedkeuring van de motor valt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen