Op de Automotive Campus in Helmond is gisterenavond het design van de Storm gepresenteerd. 29 Studenten werken momenteel samen aan het project Eindhoven Storm, dat een elektrische toermotor moet opleveren die mee kan doen aan de 80 Day Race. Dit nieuwe evenement is enkel bedoeld voor voertuigen zonder brandstofmotor en in tachtig dagen behoren de deelnemers de wereld rond te gaan. Storm Eindhoven wil dat met een eigen ontwikkelde e-bike gaan doen, die enkele unieke eigenschappen heeft. Door een modulair accupakket, voorzien van 24 cartridges, is het mogelijk om een actieradius van 380 kilometer te bereiken. Ook het wisselen van de cartridges is zeer snel mogelijk en door er meer of minder te gebruiken is de motor aan te passen op de omstandigheden van het wegdek. In vol ornaat weegt de motor overigens 340 kilo. Tegenover dat flinke gewicht staat een 35 kW-sterke elektromotor die 120 Nm aan koppel kan leveren, met piekmomenten van 240 newtonmeter. Hierdoor is de Storm allerminst traag en is een top van 160 kilometer per uur te bereiken. De 0 naar 100-sprint moet in minder dan vijf seconden zijn afgelegd.
Ook opmerkelijk is het rijwielgedeelte van de Storm. Zo gebruiken ze aan de voorzijde een Hossack-ophanging, achter luchtvering. Niet alledaags en de voornaamste reden voor gebruik van deze systemen is om het comfort te verhogen. Evenals Brammo gebruikt ook Storm een versnellingsbak, zij het eentje met een planetair tandwielstelsel. Deze wordt geleverd door het Nederlandse Smesh. Hierdoor kan de Storm twee versnellingen gebruiken. Eentje voor flinke acceleratie, de andere is voor snelweggebruik om efficiënter met de energie om te kunnen gaan.
De Storm gaat de komende maanden opgebouwd worden, waarna een testfase start. Net na de zomer moet het prototype gereed zijn, die nog gefinetunet wordt in de winter van 2015. Op 3 april 2016 start de Eindhovense studentengroep met de 80 Day Race.