Er staan grote veranderingen op stapel voor de 1290 Adventure S. De KTM werd gefotografeerd tijdens testritten waarop de nieuwe styling en andere nieuwigheden zichtbaar zijn.
De derde generatie van de KTM 1290 Adventure S ging in 2021 in de verkoop en werd aangedreven door een 75° V2 met 160 pk, gekoppeld aan geavanceerde elektronica, waaronder semi-actieve vering, radar met adaptieve cruisecontrol en bochtverlichting. Maar in Mattighofen wordt duidelijk gewerkt aan de volgende generatie, die naar verwachting als modeljaar 2024 zal arriveren.
Een ontwikkelingsmodel werd gefotografeerd tijdens een test op een voor het verkeer openbare weg. De beelden tonen enkele duidelijke vernieuwingen aan, die gepaard gaan met meer verborgen wijzigingen. Bijvoorbeeld die nodig zijn voor de gebruikelijke toename van de prestaties (niet zozeer en niet alleen wat betreft de motorprestaties om duidelijk te zijn) en de aanpassing aan de Euro5+-emissienorm, die over iets meer dan een jaar van kracht wordt.
Een volledige aerodynamische en functionele restyling is onmiddellijk zichtbaar, die de gehele bovenbouw betreft zonder afbreuk te doen aan de verlaagde brandstoftankoplossing.
Aan de voorkant is er een gloednieuwe koplampunit die duidelijk verschilt van eerdere vormen, bestaande uit een kleine centrale led-koplamp. Die voor de bochtenverlichting komt er naar verwachting boven. Er omheen zit de verticale DRL-lampjes, die de koplamprand vormen.
Onderaan merkt je de aanwezigheid op van de voorste radarsensor. Dit is een wat eenvoudige esthetische oplossing, die qua ontwerp lijkt op de koplamp van het 1290 Super Duke GT diet afgelopen voorjaar werd getest.
Hoewel niet definitief, zie je aan de voorzijde beter uitgewerkte deflectoren, die de aerodynamische bescherming moeten verbeteren.
De KTM heeft lichtmetalen velgen met spaken die vergelijkbaar zijn met die van de 1290 die momenteel te koop is, met afmetingen van 19-inch voor en 17-inch achter.
Enkele kleine verschillen zijn te zien in het ontwerp van het frame. De achterbrug van gegoten aluminiumlegering lijkt identiek. Het zijpaneel/railrack/handvat is dat van het huidige model, maar er zijn verschillende geïntegreerde bevestigingen voor de zijtassen te zien.
Bron: 1000ps.at