vrijdag 22 november 2024

Start-up T-Phinte recyclet oude banden tot batterijen

De start-up T-Phinte uit Valparaíso, Chili heeft een innovatieve methode onthuld om verslete, oude banden te recyclen tot batterijonderdelen, waarmee ze een belangrijk milieuprobleem aanpakken.

Jaarlijks belanden miljoenen banden op de vuilnisbelt en het duurt 500 tot 1.000 jaar voordat ze ‘ontbinden’. T-Phinte heeft echter een manier gevonden om deze milieuvervuiling te verminderen. Ze gebruiken carbon black, een bijproduct van het recyclen van banden, om grafiet te produceren dat wordt gebruikt in lithium-ionbatterijen.

Hoe worden motorbanden gemaakt?

Maar hoe werkt dit precies?

Zoals je wellicht weet, bevatten banden carbon black, een aardoliebijproduct dat wordt gebruikt om de duurzaamheid te verbeteren en de band kleur te geven. Bij het ontbindingsproces van banden komt er carbon black vrij.

Door dit vrijgekomen carbon black op te vangen, kan er hoogwaardig grafiet worden verkregen dat vervolgens als grondstof dient voor de anodes van lithium-ionbatterijen.

T-Phinte beweert al succesvol grafiet toegepast te hebben in knoopcellen en 18650-batterijtypes (zoals die gebruikt worden door Tesla).

Traditioneel werd grafiet verkregen door mijnbouw, wat ook zijn eigen negatieve impact heeft op het milieu. Als we grafiet kunnen verkrijgen uit gerecyclede banden , dan kan de noodzaak om het uit de aarde te halen afnemen, terwijl tegelijkertijd een vervuilend element uit het milieu wordt verwijderd.

De vraag naar lithium-ionbatterijen groeit snel, vooral nu elektrische voertuigen steeds populairder worden. Hierdoor is er een toenemende behoefte aan grafiet. De oplossing die T-Phinte voorstelt kan helpen bij het bedienen van deze vraag en tegelijkertijd het probleem van bandenafval aanpakken.

Het doel van T-Phinte is om tegen 2035 35% van de grafietvraag te kunnen voldoen door middel van gerecyclede banden.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen