KTM heeft in hun jaarverslag aangegeven te werken aan een ‘revolutionaire staande twin’. En dat is feitelijk het hele nieuws. Vanaf hier rest enkel speculaties en gedegen giswerk.
Want met enkel de notie een staande twin in de pijplijn te hebben, kom je natuurlijk niet ver. Hoe groot wordt de twin dan? Wat voor type motorfiets wil KTM het in hangen dan? En ga zo nog maar even door. Gelukkig kun je op basis van KTM’s huidige modellengamma een goede gok wagen over het wat en hoe van deze mysterieuze en revolutionaire krachtbron uit Mattighofen.
Als je alle modellen van KTM namelijk op een rijtje zet, zie je dat er nogal een flink gat zit tussen de 690 SMC- en Duke-eenpitters en de 1050 Adventure-tweecilinder zit. Logischerwijs is dat waar je een eventuele nieuwe twin zou plaatsen. Dus qua cilinderinhoud moet je denken in de regionen van 800 à 900cc; niet te zwaar, maar ook zeker niet te licht. En vooral die uitgekiende compromis maakt het een ideaal platform om op verder te gaan. Een 890 Adventure, dat klinkt zo verkeerd niet, toch?
PLATFORM
Het woord platform valt al, want KTM houdt ervan; één klein aantal goede motorblokken toepassen in breed scala aan motorfietsen. Een dergelijke nieuwe krachtbron zou dan ook prima volstaan in een Duke (denk eens aan de Husqvarna Nuda 900, zo iets doen herleven zullen maar weinigen afkeuren), maar ook een RC890 zou eventueel kunnen, zeker omdat er her en der al testvoertuigen gespot zijn die te groot waren voor een RC390-opvolger, maar ook te compact voor een nieuw soort RC8.
Zet daar alleen wel tegenover dat KTM-opperhoofd Stefan Pierer verleden jaar nog zei geen ‘superbikes voor op straat’ meer te gaan maken, omdat ze te gevaarlijk zijn. Een gematigde sportmotor à 800 of 900cc met een cilindertje of twee zou wellicht beter aansluiten in dat plaatje, denk je ook niet?
Nota bene. Ja, de hoofdafbeelding is inderdaad gewoon een LC8-blok. Dat is niet nieuw. Gaat al mee sinds zeker 1999.