De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid pleit voor het aanbrengen van fysieke barrières tussen elkaar tegemoetkomende verkeersstromen op tweestrookswegen. Op deze plaatsen moeten volgens het de SWOV cable-barriers komen, vangrails bestaande uit tussen paaltjes gespannen staalkabels. Belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) en RAI Vereniging zijn verbaasd over de aanbeveling uit het SWOV-rapport.
In Zweden zouden de ervaringen met cable-barriers zeer positief zijn volgens de SWOV, maar de afgelopen tien jaar zijn in Zweden al 51 motorrijders omgekomen door het gebruik van deze barriers. In het promotieonderzoek van de Zweedse wetenschapper Hawzheen Karim uit 2011 blijkt, dat het aanbrengen van cable-barriers weliswaar goedkoper is dan andere vormen van geleiderails, maar dat onderhoud en reparatie zo duur zijn dat de totale kosten van cable-barriers uiteindelijk hoger liggen.
Wanda Dijkhorst, voorzitter MAG: `De MAG verzet zich al jaren tegen het gebruik van cable-barriers, eenvoudigweg omdat ze een niet te onderschatten gevaar vormen voor motorrijders. Het advies van de SWOV is voor ons onverteerbaar.´
Als gevolg van de bezwaren van de MAG tegen cable-barriers (in 2004 wilde de provincie Overijssel cable-barriers plaatsen langs de N340), heeft de Tweede Kamer al in december 2005 een motie aangenomen waarin de regering werd opgeroepen de plaatsing van cable-barriers te verbieden. Toenmalig verkeersminister Karla Peijs heeft toegezegd de motie uit te voeren.