Tegen het einde van 2023 werd er bericht over de nieuwe 136ci – 2228,6 cc – big-bore kit van S&S Cycle. Die was bedoeld om in een Harley-Davidson Milwaukee Eight-motorblok of S&S’s eigen MK-serie motorblok te schroeven. Nu heeft S&S deze serie naar de volgende logische stap gebracht en biedt het een complete plug-and-play MK136 crate engine aan.
Hier volgt de officiële beschrijving van S&S van de upgrades:
Cilinderkoppen
- High-flow cilinderkoppen met hoogwaardige klepzittingen, geleiders, kleppen, veren en afdichtingen
- +1 mm overmaat inlaat- en uitlaatklep
- Kleppen zijn 0,030 inch langer dan standaard voor verbeterde kleptreingeometrie
- .605 inch maximale kleplift veren
- High-strength legering in de cilinderkop, verbeterde sterkte bij hoge temperaturen
- Vergrote koelkanalen rond de uitlaatkleppen • Exclusieve S&S ademdozen
Harley presenteert Screamin’ Eagle 135ci Stage IV Crate-motorblok
MK136
- Gesmede zuigers
- S&S performance oliepomp en nokkenassteun
- Hoogwaardige tuimelaars
- Billet aluminium deksels, inclusief afstandsring voor tandwielas
- Champion-bougies met behoud van standaard hoogte
- Inclusief Cam Cover Badge
- Poedercoating afwerking past bij fabrieksafwerking
- Enorme cilinderinhoud betekent een enorme vermogenstoename
Motorblok
- Alle hoogwaardige componenten
- Gepatenteerde dubbele zuiger-koelingssproeiers
- Nauwkeurig bewerkte olieschraapring
- Vergroot olieresrvoir
- Carterbodem zorgt voor eenvoudige olieafvoer naar oliereservoir
Met alleen de 136ci big bore kit zei S&S dat een juiste afstelling en koppeling met performance in- en uitlaat het topvermogen zou kunnen opvoeren tot 150 pk. De video hierboven geeft een vermogen van 121 pk en 196,6 Nm voor deze motor aan. Merk op dat S&S ook een ‘race-only’ versie van het blok met een andere nokkenas verkoopt. Het is waarschijnlijk dat deze machine veel meer vermogen levert.
Beide motoren hebben een jaar garantie. Adviesprijs in de USA $11.995 (€11.119).