Elke maandag bespreekt Marien wat hem opviel in het afgelopen sportweekeinde. Verwacht geen raceverslagen, maar wel een andere kijk op de actualiteit.
Als je na Jerez – echt nog maar ruim een maand geleden – had verteld dat het verschil tussen Jonathan Rea en Alvaro Bautista 81 punten zou zijn, zou ik je direct geloven. Maar dan wel in het voordeel van Bautista en niet van Rea zoals nu het geval is. Met maximaal 62 punten te verdienen, weet Rea nu al dat hij eind september op Magny-Cours als WK-leider aankomt, wat er op Portimao ook mag gebeuren. Bizar.
Incidentje
Dat Team65, zoals Rea zijn team graag noemt, lastig te verslaan is, hebben de afgelopen jaren in het WK Superbike wel laten zien. Alleen om alle credits aan dit team te geven, is nu te eenvoudig. Het is namelijk Bautista zelf die het ineens vergooid. Iets dat niemand had kunnen vermoeden na de val op Jerez. Een incident leek dat. Of beter gezegd, een incidentje… Rea deed er in Spanje bovendien alles aan om Bautista het nog gemakkelijker te maken. Denk aan de mislukte inhaalactie op Alex Lowes, het daardoor achteraan moeten starten in de Superpole-race en de tweede plek in Race 2, ver achter Michael.
Niemand weet het
Maar nadat Bautista ook op Misano, Donington Park en Laguna Seca viel, is de 2019-wereldtitel verder dan ooit voor hem. En juist dit maakt motorsport zo fascinerend. Natuurlijk weet ik dat de V4R nog in ontwikkeling is, alleen dat is niet de reden waarom Rea nu zo ver voor staat. En natuurlijk kan Bautista nog steeds ongekend hard rijden. Het klopt alleen niet. Waarom? Niemand die het weet, ook Bautista niet en zelfs Gigi Dall’Igna niet. Anders hadden ze het echt wel opgelost.
Wonder
Met nog vier raceweekeinden te gaan, zijn er nog 248 punten te verdelen. Dat is heel veel, alleen op Magny-Cours en Circuito San Juan Villicum reden Bautista en zijn Ducati V4R nog nooit en op Portimao en Losail valt het niet mee om Rea te verslaan. Alleen een wonder kan Bautista dus nog redden.
2011
2019 lijkt daarom een rampjaar voor Ducati te worden. Stiekem hoopten de Italianen met Andrea Dovizioso MotoGP-wereldkampioen te worden. Iets dat na Mugello nog best kon, maar na het drieluik Barcelona – Assen – Sachsenring zo goed als uitgesloten is. De klap in het WK Superbike komt echter veel harder aan, want sinds 2011 (Carlos Checa) behaalde Ducati geen kampioenschap meer in het WK Superbike en daar had de V4R dit jaar veranderingen in moeten aanbrengen. Het was zelfs het enige doel…
Ai!