Terwijl Harley’s X440 en Triumph’s Speed 400/Scrambler 400 X strijden om de Indiase markt, blijft Aprilia koers zetten naar MY2024 – met een toewijding aan 440 cc’s.
Maak kennis met de RS440, een kleinere broer van Aprilia’s RS660, en een motorfiets die sinds het begin van het jaar in onze denkbeeldige periferie zit. Op basis van recente berichtgeving van Top Speed zal dit platform voor beginners een tweedelig zadel hebben, naar achteren geplaatse voetsteunen, een uitlaat onderaan, een upside-down voorvork, enkele en kleinere radiale remklauw vooraan en een scherp uiterlijk dat is afgeleid van de RS660.
Natuurlijk zou een instap-sportmotorfiets niet mogelijk zijn zonder een nieuwe krachtbron. Al in januari vertelde AutoCarIndia ons dat dit specifieke hart waarschijnlijk een vloeistofgekoelde ééncilinder unit zou zijn, geproduceerd in India, met als eindresultaat ongeveer 420-440 cc en ongeveer 35-40 pk aan vermogen.
Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X: in 10 dagen 10.000 boekingen in India
Wat betekent dit voor Aprilia?
Op dit moment genieten Harley-Davidson, Triumph en Royal Enfield van hun succes van hun X440, Speed 400/Scrambler 400 X en Himalayan 450. Harley heeft al bevestigd dat hun pre-orders voor de X440 de verwachtingen hebben overtroffen. Het is ook logisch dat motorfietsmerken zich richten op een land dat de motorfiets beschouwt als hun meest populaire voertuigcategorie. In 2022 werden 13,5 miljoen motorfietsen verkocht, volgens Statista.
‘Ik zie India als een langetermijnkans … het is een enorme markt als geheel,’ aldus Harley’s CEO, Jochen Zeitz, in een berichtgeving op Yahoo! Finance.
Kortom, motorfietsen van 400-450cc zijn overal aan het exploderen. De Aprilia RS440 zal met plezier op deze trend meegaan in de komende seizoenen.