Yamaha’s topmodellen van de hypernaked-familie, de viercilinder MT-10 en MT-10 SP, zijn voor het seizoen 2022 gewijzigd. Kenmerken, prijzen en beschikbaarheid zijn als volgt
De vernieuwde MT-10-versies van Yamaha, die afgelopen november werden geïntroduceerd en fysiek te zien waren op de EICMA, zijn nu in de prijslijst opgenomen.
Maak van 2015-2019 Yamaha R1 een 2020-versie
De MT-10 gaat vanaf april in de verkoop voor een prijs van 16.999,-, terwijl de MT-10 SP-versie tot juli moet wachten en 19.999,-. De hyper Nakeds van Yamaha verschillen in uitrusting, maar delen hetzelfde motorblok en chassis.
De MT-10 heeft een update gekregen op het gebied van motor, uitrusting, styling, elektronica en chassis. De nieuwe kuip is voorzien van volledig nieuwe mono-focus LED-koplampen met dubbele ogen en gescheiden grootlicht- en dimlichtbundels. LED-positielichten bevinden zich boven de koplamp. Er zijn nieuwe luchtinlaten die de aanzuigingsefficiëntie verbeteren en samen met geluidsversterkende voorzieningen in de luchtfilterkast het inlaatgeluid karakteriseren. Het ontwerp van de 17-liter brandstoftank is ook aangepast, maar de grootste verandering is de herziene 998cc-CP4 viercilindermotor met onregelmatige kleptiming (270°-180°-90°-180°), afgeleid van de krachtige YZF-R1.
Het blok heeft gesmede zuigers, een titanium uitlaat en een nieuwe ride-by-wire gasklep. Het vermogen bedraagt naar verluidt 165,9 pk bij 11.500 tpmn en het koppel (dat tussen 4.000 en 8.000 tpm toeneemt) heeft een geclaimde maximumwaarde van 111,8 Nm bij 9.000 tpm.
Er is een nieuw zesassig traagheidsplatform, vier motormappings, tractiecontrole en ABS voor bochten, zijslip, motorrem en wheeliecontrole. Een quickshifter – op – en terugschakelen – is nu standaard.
Alle bedieningselementen kunnen onafhankelijk van elkaar worden afgesteld, maar via de Yamaha Ride Control (YRC, beschikbaar in vier verschillende modi) is het mogelijk een systeem te creëren dat de instellingen van al die elementen (tractiecontrole, SCS, QSS, LIF, EBM en BC) tegelijk kan beheren.
Zien: Suzuki Hayabusa van papier
Het aluminium frame is afgeleid van dat van de YZF-R1, terwijl de vering is voorzien van een volledig instelbare-Kayaba voorvork en een volledig instelbare Kayaba-schokdemper. De 17 inch vijfspaaks wielen zijn voorzien van 120/70-ZR17 en 190/55-ZR17 banden.
Een nieuwe radiale hoofdremcilinder van Brembo met dubbele remschijven van 320 mm vóór met radiale remklauwen met 4 zuigers valt op, net als de Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) en een nieuw 4,2-inch TFT-kleurenscherm, dat ook is afgeleid van de R1.
Opgegeven leeggewicht met volle tank is 212kg.
MT-10 SP 2022
De MT-10SP is daarentegen voorzien van een nieuwe generatie semi-actieve Ohlins Smart EC-vering die nog geavanceerder is dan die op de YZF-R1M. Er zijn drie ERS-instellingen beschikbaar voor de rijder, zowel voor semi-actieve als handmatige functies.
Wanneer een van de automatische standen is geselecteerd, past het systeem de rebound- en compressiedemping aan de rijomstandigheden aan, waarbij het voortdurend bijstuurt.
De handmatige modus daarentegen werkt net als een mechanisch systeem klik-voor-klik, gewoon via het dashboard.
De verschillen met de standaard MT-10 blijven in het remsysteem, dat is voorzien van staal gevlochten leidingen, Ook uiterlijk verschilt de SP van de standaard, met aerodynamische neus en Icon Performance-kleuren dat refereert aan de hyper-sportieve YZF-R1M.