Ducati heeft zijn eerste elektrische motorfiets gepresenteerd, de V21L. De e-bike is de standaardmotor waarmee vanaf 2023 in de MotoE zal worden geracet.
In vergelijking met het V21L-prototype is er visueel niet veel veranderd. Uiteraard is het kleurenschema enigszins aangepast en is de carbokuip gedeeltelijk bedekt met rode striping.
Specs van de Ducati V21L
Het gewicht van de motorfiets is 225 kg, waarvan 110 kg voor rekening komt van de accu. Het is een 18kWh-eenheid. De achterbrug is rechtstreeks aan de koolstofvezel behuizing van de accu bevestigd. Het vermogen wordt opgegeven als 150 pk of 110 kW. Het maximumkoppel is 140 Nm. De motor maakt tot 18.000 tpm en weegt 21 kg. De maximumsnelheid bedraagt 275 km/u en werd bereikt tijdens testritten in Mugello. De specs hebben betrekking op de huidige status. Voor de start in de MotoE kunnen hieraan nog veranderingen worden aangebracht.
De voorvork wordt gedempt door de NPX 25/30, een 43 mm upside-down vork van Öhlins. De achterzijde wordt gedempt door een Öhlins TTX36-schokdemper. Natuurlijk is alles volledig instelbaar. Er is ook een stuurdemper van dezelfde fabrikant. Remmen gebeurt met speciaal geoptimaliseerde onderdelen van Brembo, die een betere koeling moeten bieden. De remschijven hebben een diameter van 338,5 mm en zijn dikker. De binnendiameters zijn geribbeld om een groter warmte-uitwisselingsoppervlak te creëren.
De accu, de motor en ook de omvormer worden via een dubbel circuit vloeistofgekoeld. Dit moet het mogelijk maken de batterij na een race of training rechtstreeks aan te sluiten via de in de achterzijde geïntegreerde 20 kW-laadaansluiting. Je hoeft niet te wachten tot de onderdelen zijn afgekoeld. Er is ongeveer 45 minuten nodig voor een lading van 80 procent.