Een halve eeuw geleden – 1969 om precies te zijn – rolden de motoren van de legendarische 5-serie uit de fabriek in Spandau Berlijn. Destijds hypermoderne modellen als de R50/5, R60/5 en R75/5 zijn ondertussen uitgegroeid tot geliefde klassiekers. Omdat het origineel Abraham ziet, brengt BMW een speciale editie van de retronaked RnineT. Die kreeg heel toepasselijk de naam RnineT/5 mee.
Oud en nieuw ineen
De nieuwe motorfiets heeft vanzelfsprekend klassieke spaakwielen. De blauwe kleur – met smoke-effect – en de witte biezen verwijzen duidelijk naar het verleden en dat geldt ook voor de knierubbers op de benzinetank en de verchroomde achteruitkijkspiegels. Het chromen randje op de buddy en de harmonicarubbers op de voorvork komen ook bekend voor. Achter het klassieke uiterlijk schuilt een hoogst moderne motorfiets want de RnineT/5 beschikt natuurlijk over een boxerblok met 110 pk en een dikke 116 Nm. De oude trommelrem van de 5-serie heeft plaatsgemaakt voor dubbele 320 mm grote schijven met ABS. Standaard beschikt de BMW over handvatverwarming en traction control.
Productie drastisch omhoog
De oorspronkelijke BMW/5-serie werd in Berlijn geproduceerd. De fabriek had in 1969 vierhonderd medewerkers en die bouwden een bescheiden dertig motoren per dag. De R50/5 had 32 pk, de R60/5 had er 40 en topmodel R75/5 produceerde er 50. De motor werd een groot succes en de productie ging noodgedwongen omhoog. In 1970 produceert de fabriek 12.287 motoren, in 1973 zijn dat er al 68.956. In datzelfde jaar viert BMW de 500.000ste motorfiets die van de band rolt.