zondag 24 november 2024

Sneakpreview van de 2024 Harley-Davidson Road Glide & Street Glide

Harley-Davidson liet onlangs al het merendeel van de 2024 line-up zien, maar er zat meer in het vat: twee CVO-modellen (Pan America en Road Glide ST) én twee vernieuwde tourmotoren: Road Glide en Street Glide. Het wachten was niet vergeefs: Aanschouw de 2024 Harley-Davidson Street Glide en 2024 Road Glide, beide met dezelfde styling, vering, elektronica en infotainment upgrades die we zagen op de twee CVO0motoren. Het enige verschil is het blok. De Glides van 2024 worden aangedreven door de Milwaukee-Eight 117 in plaats van de M8 121 op de CVO’s.

2024 Harley-Davidson CVO Pan America: exclusief de blubber in

Dus geen variabele kleptiming voor de nieuwe motoren van de Glide-serie, maar bekijk het eens positief. Toen de Milwaukee-Eight 117 V-twin verscheen in de Street Glide ST in 2022, had deze al een high-performance nokkenas en een nieuwe inlaat- en uitlaatconstructie, en dit jaar is hij nog verder verbeterd. Voor 2024 krijgt de in rubber-gemonteerde M8 117 nieuwe vloeistofgekoelde cilinderkoppen met een hervormde verbrandingskamer, evenals een nieuw koelsysteem. Daarnaast wordt ook het luchtfilterhuis nog lichter gemaakt en vergroot. Dit alles resulteert in een – geclaimd – vermogen van 105 pk en 176 Nm-koppel, cijfers die de meeste langeafstandsrijders zeker tevreden zullen stellen.

Wat betreft de vering, deze is grotendeels overgenomen van de CVO-motoren, met een nieuwe 49mm-Showa voorvork (met Dual Bending Valve) die 117 mm veerweg biedt en de Showa-achterschokdemper met 76 mm veerweg. Dat is, geloof het of niet, meer dan het uitgaande model). De achterschokdemper is ook instelbaar qua voorspanning.

Verbeterd Brembo-remsysteem

Hoewel de rest van het hoofdframe ongewijzigd blijft, hebben beide Glides ook verbeterde Brembo-remsystemen gekregen met aan de voorkant grotere 320mm -chijven gekoppeld aan radiaal gemonteerde remklauwen en achteraan een 300mm-schijf. Samen met het lagere gewicht van beide motoren zou dit moeten resulteren in merkbaar betere remkracht. Ter zijde, alle verbeteringen op de standaardmodellen lijken de ST-versies van de Street en Road Glide overbodig te maken.

De zogenaamde infotainment-systemen op beide modellen hebben een aanzienlijke upgrade gekregen voor 2024, met een enorm 12,3-inch TFT-kleuren touchscreen dat het dashboard domineert (en alle vorige analoge instrumenten en de meeste schakelaars vervangt). Het besturingssysteem heet Skyline OS, maar je hebt ook toegang tot een volledige reeks elektronische rijhulpsystemen via dat grote scherm, met presets voor Road, Sport, Rain en Custom rijmodi. Beide motoren beschikken ook over hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en ABS, en – oh ja – een nieuwe 200-watt versterker.

Dan is er nog de belangrijke restyling van de 2024 Street Glide- en Road Glide-modellen. Hier zie je duidelijk de gelijkenis met de CVO Glides van vorig jaar, met nieuwe ontwerpelementen die dezelfde dynamische lijn hebben van de voorspatborden naar de zijkoffers, met vernieuwde brandstoftanks en een ééndelig zadel. Beide modellen krijgen aangepaste kuiprofielen die er moderner uitzien – en volgens H-D betere rijwindbescherming bieden – en toch ook nog steeds vasthouden aan de klassieke ‘batwing’- en ‘shark nose’-uitstraling. Waarom immers succes veranderen?

De 2024 Street Glide en 2024 Road Glide hebben beide een adviesprijs van €37.4595 en zijn te koop – én te zien! – bij de erkende Harley-Davidson dealers.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen