zaterdag 23 november 2024

Skully is dood, lang leve Skully

Een paar jaar terug hoorden we voor het eerst van Skully – een start-up die de wereld van de motorhelmen ging revolutioneren. Liefst 2,5 miljoen dollar werd er bij elkaar gesprokkeld middels crowdfunding. Het geld verdween, maar de helm kwam nooit. Of toch?

Het kleine bedrijf beloofde een helm die volledig voor de 21e eeuw ontworpen was, met een head-up-display die je zaken aan het rijden gerelateerde zaken – denk aan je snelheid of eventueel je GPS – laat zien, maar ook nieuwe dingen die toevoegen aan de informatie die je normaal gesproken via je GPS-unit of je dashboard voorgeschoteld krijgt.

Zo stond zou de Skully-helm het zicht naar achteren kunnen tonen als toevoeging aan het zicht in je spiegels, maar gekoppeld aan je telefoon ligt de (digitale) wereld al helemaal aan je voeten. Middels stemgestuurde commando’s ben je volledig verbonden met het wereldwijde web en al dat het te bieden heeft – of dat wenselijk is in het verkeer is een andere discussie.

Het merk ging in 2016 op een lelijke manier in vlammen op – aantijgingen varieerden van mismanagement tot pure oplichting – en lijkt nu onder nieuw management alsnog te herrijzen. Skully Technologies ziet dat zelf ook zo en doopt de aanstaande (ver)nieuw(d)e helm dan ook als de Skully Fenix AR.

Goedmakertje
Nu kun je er donder op zeggen dat eenieder die indertijd 1.500 dollar neergeteld heeft om de start-up op te starten, op de barricades gaat. Ze hebben alleen geen poot om op te staan, want dergelijke crowdfundingsacties zijn een gok. Zo simpel ligt het. Dat geld zijn ze kwijt…

Alleen heeft Skully Technologies nu aangekondigd het goed te maken middels de ‘Make It Right’-campagne die ze in het leven geroepen hebben. Elke inschrijver van het originele Skully-project krijgt alsnog waarvoor zij hun nek uitgestoken hebben. Let wel, dat is een belofte van bijna 3 miljoen euro die op het project leunt.

Goed bedoeld als die belofte is, zal het deze doorstartpoging niet vergemakkelijken. Dat Skully Technologies zich toch zo coulant opstelt – juridisch gezien is dit doorgestarte Skully een ander bedrijf dan de firma die indertijd over de kop ging; het bedrijf aan wie men geld gaf – wil wel iets zeggen over de bedoelingen. Het is menens.

Ondanks dat het in den beginne de begroting aardig zal drukken, bouw je een imago in jaren op en is het in één ogenblik af te breken. Kortom, wil Skully de hypermoderne helm nu wel een succes maken, dan zullen ze het imago mee moeten hebben; vandaar dit – prijzige – charmeoffensief.

De eerste Skully Fenix AR-helmen zouden binnenkort uitgeleverd moeten worden. Wij wachten – opnieuw – geduldig af.

Foto en video: Skully

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen