vrijdag 22 november 2024

Sinnis Terrain 380: een nieuwe Brits-Chinese adventure

Sinnis Motorcycles is al sinds 2005 actief in het VK. Het is gevestigd in Brighton en verkoopt z’n motoren in Portugal, Slowakije en Malta. In de catalogus staan een tiental motor- en scootermodellen. De laatste aanwinst is de Terrain 380, die door een fabriek in China wordt gefabriceerd. En da’s niet zomaar een fabriek,: ze produceren ook voor grote merken zoals Suzuki, Yamaha, Harley-Davidson, Piaggio en Peugeot.

De commerciële strategie achter Sinnis kennen we van andere westerse merken: productie in Azië en eindassemblage in Europa. De motoren leunen zwaar op het prestige en de uitstraling van de grote merken, maar worden verkocht voor scherpe prijzen. De Terrain 380 is in feite een Chinese Cyclo RX3S, waarvan enkele details zijn gewijzigd. Hetzelfde deed Sinnis Motorcycles met de Sinnis Terrain 125, die het equivalent is van de eencilinder Cyclo RX.

In het VK staat de Terrarin 380 te koop voor 4.495 pond (4.940 euro). Je kunt ‘m nu al reserveren door een aanbetaling te doen van 100 pond. De motor wordt dan in het najaar geleverd. Je zit meteen waar de Sinnis zwaar op leunt: een BMW F850 GS, maar je ziet er ook trekjes in van een Honda NC750X en een Benelli TRK. Kortom: niets nieuws onder de zon. Chinese exportmotoren spelen in op de vraag naar eenvoudige, functionele motoren die er goed verzorgd uitzien in verhouding tot de prijs.

De vloeistofgekoelde parallell-twin is de Zongshen TC380 die door verschillende motofabrikanten met succes wordt gebruikt Het blok heeft een een vermogen van 27 kW (36,7 pk) bij 9.000 tpm en een maximumkoppel van 35 Nm bij 6.500 tpm.

Exclusief voor de Terrain 380 zijn het kleuren LCD-display en de druksensoren voor de banden. De twee asymmetrische koplampen zijn LED’s. De voorvelg heeft een doorsnede van 19 inch, de achtervelg 17. De Terrain 380 weegt 200 kilo rijklaar. De zithoogte bedraagt 820 mm en optioneel 790 mm. In de tank gaat 18 liter benzine. De kofferset is een accessoire.

Door motoren die vanuit China naar Europa komen, worden kwalitatief steeds beter. Ook de inhoud stijgt gestaag door. Motoren van 400-500cc zijn al lang geen uitzondering meer. De modellen, vaak kopieën van westerse modellen, komen meer en meer overeen met de Europese smaak.

 Chinese motormarkt stijgt het nieuws over de verplaatsingen tussen 400 en 500 cc . En met modellen die steeds minder ver verwijderd zijn van Europese smaken. Fietsen die we misschien vandaag bedoelen, maar waar we in de niet al te verre toekomst aan zullen wennen, ook op onze wegen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen